Spännande trots vissa plotthål

Man kan lugnt säga att det pågår någon sorts svensk tv-serie-boom just nu. Det produceras i parti och minut av aktörer som SVT, TV4/Kanal5/CMore och TV3/Viaplay och "Heder" kommer från de senare. Serien är baserad på en idé av Sofia Helin och skriven tillsammans med Julia Dufvenius, Anja Lundqvist och Alexandra Rapaport som gör tre av de fyra huvudrollerna. Den fjärde görs av Eva Röse. Tillsammans är de fyra kvinnor som driver advokatfirman Heder som står på utsatta kvinnors sida, kanske framför allt i sexbrottsmål.

Det är alltså en sorts pro-bono-verksamhet som sponsras av advokatfirman Stenshufvud som ägs av Karins (Röse) familj. Delar av plotten går ut på att Heder måste motivera sin existens inför ägare och styrelse och det är något som blir extra tufft för just Karin. Samtliga kvinnor har sina egna problem i vardagen. Elin (Julia Dufvenius) är nykter alkoholist med en tonårsdotter som börjar klippa navelsträngen. Janni (Anja Lundqvist) kämpar med att bli gravid med sin man polisen Matteo (Kardo Razzazi) samtidigt som hon ligger med sitt ex journalisten C.A. (Ivan Mathias Petersson). Nour (Alexandra Rapaport) är väldigt ensam utan en familj alls och med sviter av en incident långt tidigare som gör henne oförmögen att sova.

Serien kommer några år efter #metoo och #tystnadtagning och det märks. Emellanåt blir det lite påtvingat övertydligt. I första avsnittet finns en scen där man får med dickpics, manspreads och att bli visuellt bedömd, ungefär som det är en checklista som ska prickas av. Jag förstås poängen, men det blir lite sökt. Jag blir lite orolig men när det passerat och vi kommer in i seriens drama blir "Heder" betydligt bättre.

Jannis ex mördas precis när han valt att lämna över ett omfattande researcharbete om en sexring till henne. En av Heders klienter, en ung flicka som precis gått förlorande ur ett våldtäktsmål hittas nedstänkt i offrets blod och menar att det var hon som gjorde det, att C.A. våldtog henne. Detta köper inte Janni och hennes kollegor står bakom henne. Snart börjar detaljer kring sexringen dyka upp. En app för städtjänster är en förtäckt plattform för sexhandel där unga flickor beordras att sälja sig. En av dessa är Sandra (Ella Schartner) som blir en hjälp för Heder och framför allt kommer nära Nour.

För att komma närmare sexringens innersta kärna måste Heder både hålla sig under radarn och tänja rejält på gränserna, samtidigt som de utsätter sig för fara. De är nämligen inte så osynliga som det tror och sexringen har folk överallt.

Den här delen av storyn är spännande om än lite plotthålig emellanåt. Det finns ett och annat som inte riktigt går ihop, men det är bara att koppla bort för stunden. Ett annat lager i serien är att det finns en historik för de fyra som går 28 år bakåt i tiden, något som hände 1991 och som inte under några omständigheter får komma fram. Några känner till detta och betalas frikostigt för att hålla tyst, men trots det läcker viss information ut som blir ett hot mot Heder. Dessutom har serien ett spännande berättargrepp där varje avsnitt inleds med scener som känns tagna helt ur sammanhanget och spelas dessutom upp i omvänd kronologisk ordning. Vi förstår att något drastiskt kommer att hända, men vad blir en hemlighet ända in i finalen.

"Heder" håller, men det gäller som sagt att acceptera att logiken inte är på topp jämt och att vissa av de val huvudpersonerna gör är helt upp väggarna. Det är hur som helst en sevärd serie.

1. Det är klart med en andra säsong, men när denna ska visas är oklart. Gissningsvis 2021. Det känns ganska tydligt vad utgångspunkten för den säsongen är.

2. Det är lite oväntat att Sofia Helin inte gör någon roll. Men det kan ju ändras till nästa säsong. Det vore kul att se henne i det här sammanhanget.

3. Jens Ohlin spelar en partiledare och entreprenör som Nour debatterar med i tv vid några tillfällen. Ohlin spelar karaktären oerhört pricksäkert. Det är en persontyp man känner igen och som man som tittare känner ett hat för. En suverän insats.

ANDERS JAKOBSON (2019-10-22)