X-tra svagt slut franchisen. Kanske.

Efter den förhållandevis svaga "X-Men: Apocalypse" känns det beklagade att "X-Men: Dark Phoenix" är ännu svagare, och kanske även slutet på den här filmfranchisen. I nästan 20 år har X-Men synts i lite olika upplagor men med någon sorts gemensam storyline, även om den ändrade riktning efter tidsresefilmen "X-Men: Days of Future Past". Vi har även fått lyckade Wolverine- och Deadpool-filmer och nästa år väntar spinoffen "The New Mutants" som enligt rykten ska vara mer av skräckfilm.

Vad händer sedan? Ja, nu när Fox blivit uppköpta av Disney är det Marvel Studios som tar över karaktärerna och då finns förstås möjligheten att MCU utökas med mutanter, men sannolikt inte de karaktärer vi sett i X-Men-franchisen i 20 år. Och det är kanske lika bra. Jag tyckte att franchisen fick en fin nystart med "X-Men: First Class" och "X-Men: Days of Future Past" men därefter minskade kvaliteten drastiskt och exakt i detta nu känner jag mig ganska färdig med serien.

I denna film har vi kommit fram till 90-talet och det är Jean Grey (Sophie Turner) som är i fokus. I en inledande sekvens ser vi hur hon råkar använda sina telekinetiska krafter till att orsaka en bilolycka som lämnade henne föräldralös som barn. Charles Xavier (James McAvoy) tog hand om henne och använde sina krafter till att blockera hennes minnen av olyckan och för att göra hennes krafter mer kontrollerade. I filmens nutid är Charles skola i full rullning och X-Men en omtyckt och uppskattad specialstyrka som presidenten kan nå via ett enkelt telefonsamtal. När en rymdfärja fastnar i någon sorts solbävning skickas X-Men dit trots att det är ett riskabelt uppdrag.

Det slutar med att Jean absorberar en stor mängd energi men verkar helt oberörd av det. Det är hon förstås inte och snart börjar energin att påverka henne negativt och hon blir både farlig och dödlig. Några hamnskiftande utomjordingar kommer till jorden för att leta rätt på henne och få henne att se sitt fulla potential, samtidigt som Charles och hans mutanter ställs emot en av sina svåraste fiender hittills - en av sina egna.

De som känner igen delar av plotten har sannolikt sett "X-Men 3 - The Last Stand" som effektivt tog död på den första trilogin 2006. Även i den blev Jean Grey (då spelad av Famke Janssen) det onda aliaset Dark Phoenix, men efter ovan nämnda "Days of Future Past" ska "The Last Stand" anses vara raderad från tidslinjen.

Hur det än är med den saken fungerar inte storyn 13 år senare. Det känns verkligen som filmen trampar vatten och i och med att den tredje akten fick spelas in på nytt efter dåliga testvisningar så känns det som den här filmen tyvärr var dömd att misslyckas redan från början. Den har visserligen maffiga effekter och i stort stabila skådespelarinsatser men i sitt sammanhang är den en av de svagare filmerna i franchisen och därmed ett ganska trist - men nödvändigt avslut. Om det nu blir så.

Kronjuvelen bland extramaterialet är en 80 minuter lång bakomfilm. Har man inte fått nog av filmen finns det alltså väldigt mycket att titta på och kombinerat ihop med kommentarspåret blir det närmast en överdos av "X-Men: Dark Phoenix". Bakomfilmen tar upp det mest under sina 80 minuter men har en ständigt närvarande attityd om att det är en fantastisk och speciell film de skapar. Tycker man inte det blir det segt att ta sig igenom de 80 minuterna.

Dryg åtta minuter bortklippt material innehåller bland annat ett alternativt slut till filmen. Dessutom finns två minuter trams med Hank McCoy/Beast (Nicholas Hoult) i X-Mens jetplan. Det är väl i och för sig ett alternativt sätt att visa upp kulisser och byggen men det är gjort med lite för mycket glimt i ögat tycker jag.

1. Den som hoppats på en Hugh Jackman-cameo blir givetvis besviken. Han är inte med alls.

2. Jessica Chastain spelar utomjordingen Vuk. Det är hennes första Marvel-film efter att tidigare ha tackat nej till roller i både "Iron Man 3" och "Ant-Man".

3. Hans Zimmer har gjort musiken trots att han tidigare sagt sig vara färdig med superhjältefilmer. Jag kan spontant säga att musiken inte känns speciellt minnesvärd, vilket går hand i hand med filmens kvalitet.

ANDERS JAKOBSON (2019-10-28)
Relaterade recensioner (15)
Tema: Superhjältar