Tre rappa äventyr i film nummer två

Under de nästan på dagen tre år som gått sedan min recension av "Husdjurens hemliga liv" har mitt eget husdjursstall tredubblats. Labradoren Benny har fått två kattbrorsor, Frank och Stig. Det gör att jag relaterar till ännu mer i den här filmen än i den första. Små gester och detaljer känner jag igen från mina egna djur och det är förstås en tacksam bonus utöver själva storyn.

När jag skrev om Illuminations förra djurfilm blev omdömet "Stilsäkert men skrikigt" och där har det inte blivit någon skillnad. Filmen är ruskigt snygg med en lätt överdriven (nähä?) visuell skildring av New York och fantastiska animationer, och emellanåt skrikig på barnprogramsvis eller om man heter Kevin Hart och bara har ett röstläge. Det är Harts kanin Snöboll som står för det värsta skrikandet. Obeskrivligt tröttsamt i längden.

Lyckligtvis är Snöboll inte huvudperson i filmen, i alla fall inte huvud-huvudperson. Han heter ju Max och är hund. I förra filmen fick han en lufsig hundbrorsa, Duke, och i den här får de en mänsklig lillebror. Max tar sin roll som storebror väldigt allvarligt och skräms över hur läskig världen är, vilka faror som finns för en liten figur. Stressklådan kommer som ett brev på posten. Lösningen på problemen blir att hela familjen åker ut på landsbygden och bor under en tid på en farm där det finns en betydligt tuffare hund som kan lära Max ett och annat om just ett och annat.

Parallellt berättas ytterligare två historier. Kanin Snöboll har fått för sig att han är en superhjälte och tar på sig uppdrag. En Shih tzu berättar om en fängslad vit tiger som utnyttjas och behandlas illa av en cirkus. Uppdraget är ingen vidare match, men hur gömmer man en stor tiger? Den andra storyn handlar om pudeln Gidget som får ett speciellt uppdrag av Max när han reser bort, nämligen att vakta hans favoritleksak. Det går så där och Gidget lyckas tappa in leksaken i en lägenhet fylld av katter. Lyckligtvis finns ju katten Chloe nära till hands och kan lära Gidget att bete sig som en katt och infiltrera lägenheten för att återta leksaken.

Samtliga historier strålar slutligen samman i en fartfylld final. När jag blickar tillbaka på den första filmen så inser jag att det mest är minnesfragment som är kvar och jag är rädd att även denna film kommer att drabbas av samma öde. Illumination är tveklöst skickliga på animeringshantverket men det är ändå något som gör att deras historier inte är hundraprocentigt minnesvärda. "Husdjurens hemliga liv 2" är en kul film för stunden och säkert gapskrattsframkallande för de yngsta tittarna. Men jag är lite kräsen och saknar något extra.

Jag gillar dock idén med att dela upp filmen i tre separata historier. Det gör att "alla" karaktärer kan vara med även i denna film, men inte hela tiden och på samma gång som var fallet med den första filmen. Det är ingen upprepning och det är ju bra.

Två minifilmer och över 80 minuter extramaterial utlovar omslaget och det låter ju smaskigt värre om det inte vore så att extramaterialet inte är speciellt sevärt.

Minifilmer, eller ja kortfilmer som vi brukade säga, är ju alltid kul. Den ena är direkt kopplad till huvudfilmen och är en sorts drömsekvens med Gidget när hon är en hjältinna. I den kompletterande bakomfilmen till minifilmerna visar det sig att denna kortfilm ursprungligen var en sekvens i huvudfilmen som togs bort och utvecklades till vad den blev. Inslaget av dröm och fantasi gör susen för animeringarna. Den andra minifilmen är en Minionkortis där de försöker bli scouter med förväntat resultat...

Sen är det lite spridda skurar. Några klipp handlar om filmens storys och karaktärerna, andra om hur man ritar själv. Sen är det rätt mycket utfyllnad med produktionens husdjur, valpskola, massageskola, festskola och annat ointressant, med ett Kapten Snöboll-spel som toppen på utfyllnadsberget.

Det enda inslag som är riktigt intressant för mig är en lite mer seriös dokumentär på några minuter om arbetande djur - servicehundar, polishundar och så vidare. Duktiga djur!

Till sist: Det här är möjligen inte rätt forum men precis som jag brukar hacka på översättare som inte gör bra jobb vill jag peta lite elakt på den som skrivit den svenska blu-ray-menyn som rymmer några särskrivningar (rättade i min faktaruta) och en del obegripligheter. "Husdjursmassörens hemliga liv" borde rimligtvis inslaget om massage heta. Jag vet inte om "Husdjursmassagen" har så mycket liv att ha hemligt eller öppet...

1. Rösten till Max görs denna gång av pålitliga Patton Oswalt som tog över efter att Louis C.K. försvann totalt i samband med MeToo för några år sedan. I och med att Oswalt är en välkänd röst i animerade sammanhang från både "Ratatouille" och "Happy!" kan jag inte påstå att det känns konstigt på något vis.

2. En ny röst i filmen tillhör Harrison Ford. Han spelar tuffa farmhunden Tuppen. Det är Fords första roll i en animerad film.

3. En tredje film? Just nu finns det inget sagt. Kanske är det bättre att låta karaktärerna leva vidare i kortfilmer?

ANDERS JAKOBSON (2019-12-04)