Titans universum blir tajtare och rikare

Superhjälteserierna duggar tätt och "Titans" hör till en av de bättre. Denna serie, som i USA är ett DC Universe-original, har på bara två säsonger etablerat sig som en stenhård aktör i en genreform som riskerar att bli urvattnad inom kort. "Titans" är hårdare och mörkare än många av sina kollegor och lyckas dessutom att skapa ett rikt DC-universum i sig själv med många kända och mindre kända karaktärer. Den här gången är en av DC-världens mest igenkända figurer med. Bara en sådan sak.

Den första säsongen skildrade hur Dick Grayson (Brenton Thwaites), original-Robin, lämnat Batmans sida (och därmed blivit ersatt av nya Robin, Jason Todd (Curran Walters) till följd av rejäla meningsskiljaktigheter. Under säsongens gång får vi veta att Dicks forna hjältegruppering Titans, med Hank Hall/Hawk (Alan Ritchson) och Dawn Granger/Dove (Minka Kelly) samt Donna Troy/Wonder Girl (Conor Leslie) upplösts några år tidigare (även om samtliga karaktärer dyker upp efter hand), men framför allt ser vi hur Dick är på god väg att skapa en ny version med unga Rachel Roth (Teagan Croft), Gar Logan (Ryan Potter) och utomjordingen Koriand'r (Anna Diop).

Väldigt mycket av säsongen handlade om Rachel och hemligheterna kring hennes liv och hennes mörka, magiska krafter och när säsongen slutade stod vi mitt framför en final...

...som får sin upplösning under första hälften av andra säsongens första avsnitt. Det är ett väldigt konstigt sätt att inleda en säsong, nästan som att det av någon märklig anledning blev över eller som att det var lite av ett misstag att ta serien åt det här hållet sist. Upplösningen känns på sätt och vis som de bara vill bli av med plotten. När resten av avsnittet sedan tar vid har en del hänt som gör att det ännu mer känns som att den där inledande hälften verkligen hörde till den föregående säsongen.

Hur som helst: Medan Hank och Dawn drar sig tillbaka för att jobba med ungdomar på glid, hakar Koriand'r på Donna. Dick tar med sig Rachel, Gar och Jason till Titans Tower i San Francisco där de ska få hjälp att hantera sina styrkor och bli något mer.

En som blir varse om att Titans är tillbaka är den välkända DC-skurken Slade Wilson, a.k.a. Deathstroke (Esai Morales) som har en historia med den gamla grupperingen och framför allt Dick som börjar plågas av gamla minnen och en fruktansvärd hemlighet han burit på i fem år. Under säsongen ska fler figurer ansluta, som Slades dotter Rose (Chelsea Zhang) samt Superman/Lex Luthor-klonen Conner (Joshua Orpin), en Superboy som kräver en väldigt massa hantering. Vi får även i flashbacks träffa den forna Titans-medlemmen Aqualad (Drew Van Acker) och vi får inte minst träffa självaste Bruce Wayne (Iain Glen).

Ja, att Batman utan dräkten är med är något alldeles extra. Iain Glen (känd som Jorah Mormont i "Game of Thrones") gör en riktigt bra äldre version av karaktären som fungerar som en fysisk och spöklik vägledare till Dick när han försöker reda ut alla olika besvär som drabbar honom till följd av säsongens utveckling. Men det leder också fram till att Dick äntligen blir Nightwing, vilket är en fröjd att se.

"Titans" är precis som sist en serie som överraskar från ett avsnitt till ett annat. Det lilla universum serien skapat åt sig själv är rikt och givande för fans av DC. Dock är jag inte helt bekväm med hur säsongen utvecklas. Det finns en bökig subplott med Lex Luthor-ledda forskningsföretaget Cadmus som på sätt och vis har en funktion men som kunde varit bättre.

Säsongen slutar definitivt inte precis innan finalen, men innehåller en del inslag som skakar om lite i ramarna. Hur detta utvecklar sig ska bli intressant att se. Dessutom skulle jag verkligen vilja se Iain Glen dra på sig Batman-dräkten och hjälpa ungdomarna i åtminstone en fajt. Hur fräckt vore inte det?

1. Säsong 3 kommer hösten 2020 på DC Universe och det är ganska tydligt vad den kommer att ha för inriktning och vem som kommer att stå i fokus.

2. I de tecknade äventyr med Nya tonårsgänget jag läste på 80- och 90-talet var Gar Logan en kul karaktär. Det är han inte riktigt här. Eller - den mänskliga varianten är ganska bra, men precis som sist mest ett bollplank för de andra. Hans omänskliga variant, där han kan förvandlas till olika djur, fungerar inte alls. Specialeffekterna håller inte riktigt och han blir egentligen "bara" en tiger. En ganska underutnyttjad karaktär.

3. Apropå djur är det väldigt kul att se superhunden Krypto, Supermans vovve, även om det ser lite märkligt ut när han flyger.

ANDERS JAKOBSON (2020-01-17)