Tredje och kanske sista gången gillt

Det är lite kul med de här trilogierna som liksom växt fram ur en första film som inte direkt signalerade att den var starten på en hel svit. "Olympus Has Fallen" (2013) var en "Die Hard"-frustande actionmacka där secret service-agenten Mike Banning (Gerard Butler) räddade president Benjamin Asher (Aaron Eckhart) från en fullskalig attack mot Vita huset och USA. Den följdes upp av "London Has Fallen" (2016) där secret service-agenten Mike Banning räddade president Benjamin Asher från en fullskalig attack mot London och hela världen. Min avslutande rad i recensionen av uppföljaren var "Jag skulle säga att dörren lämnas lite öppen till en tredje film, men vad är det som ska falla då?"

Jo, det är Mike Banning själv. Han är fortfarande secret service-agent, men nu under president Trumbull (Morgan Freeman) som under filmseriens gång avancerat från representanthusets talman till vicepresident och nu alltså är den mäktigaste mannen i USA. Trumbull ska välja en ny chef för secret service och han vill förstås att Banning ska ta uppdraget. Banning lider av diverse men efter alla tuffa år i tjänsten och överväger snarare att dra sig tillbaka helt och hållet än att jobba mer.

Under en fisketur utsätts presidenten för ett mordförsök via programmerade drönare. Drönarna slår ut alla i presidentens närhet förutom Banning som i en sista anstränging räddar presidentens liv. Både Banning och Trumbull hamnar på sjukhus och när FBI börjar sin utredning pekar alla bevis på att Banning var själva hjärnan bakom attacken. På väg till häktet fritas Banning av några yrkesmilitärer som han själv har ihjäl. Han har uppenbart blivit syndabocken i en komplott och när han listar ut vem som satt dit honom börjar en kamp för att överleva och bevisa sin oskyldighet - och förstås rädda presidenten från en terrorisattack.

Till "Angel Has Fallens" fördel måste jag ändå säga att det är en film som inte helt och hållet upprepar de tidigare filmernas upplägg. I sak är det samma story, men detaljerna skiljer sig. Däremot är lite för väl uppenbart vem som är skurken i filmen, och det är lika enkelt att lista ut vem som har mest nytta av att försöka mörda presidenten och göra Banning till syndabock. I det sista fallet har "Angel Has Fallen" faktiskt en del plottmässiga likheter med "White House Down" som ju kom parallellt med "Olympus Has Fallen". Någon märklig cirkelslutning.

Har man sett de tidigare filmerna vet man vad som väntar: Action med hög body count och omöjligt och överdjävligt agerande från huvudpersonen. Något annat hade jag inte förväntat mig. Vad jag däremot inte hade förväntat mig alls var att en superskäggig Nick Nolte skulle dyka upp som Bannings grymtande far. För 30-40 år sedan hade Nolte säkert gjort huvudrollen, vilket också är någon sorts cirkelslutning.

I ett större perspektiv är "Angel Has Fallen" ingen märkvärdig film och i sitt sammanhang är den inte bättre än "Olympus Has Fallen" som när det kom till kritan hade en sorts realistisk terroristattack i botten som gav mig obehag under filmtittandet. "Angel Has Fallen" är mer underhållande action för stunden.

1. Gerald Butler har i ett sammanhang sagt att det är den sista filmen i "Has Fallen"-serien. I ett annat sammanhang har han sagt att det kan bli tre till. Det är med andra ord lite oklart om vi har sett det sista eller inte. Personligen tycker jag nog att temat är kört i botten och att det kan sättas punkt här.

2. I de tidigare filmerna har Radha Mitchell spelat Mikes fru. Nu spelas hon av Piper Perabo.

3. Ric Roman Waugh är ny regissör denna gång. Han har tidigare gjort bland annat "Felon" och "Snitch".

ANDERS JAKOBSON (2020-01-24)