Actionunderhållning med en konstig ton

På 90-talet hette en av mina favoritserier på tv "Chicago Hope". Det var där jag först träffade på Peter Berg. Han spelade den oortodoxa doktorn Billy Kronk som stack ut i en serie fylld av tydliga och bra karaktärer. Berg har fortsatt med spridda skådespelarinsatser men under "Chicago Hope"-åren började han även ställa sig bakom kameran. Debuten var ett avsnitt av nämnda serie, men sedan dess har det blivit filmer som "The Kingdom", "Hancock", "Battleship", "Patriots Day" och "Mile 22". Han har även varit med och gjort piloter till serier som "Ballers" och "The Leftovers".

I filmerna "Patriots Day" och "Mile 22" samarbetade han med Mark Wahlberg och det gör han även i "Spenser Confidential", en actionfilm som har en märklig ton som jag inte riktigt får bukt med. Med lite justering hade filmen blivit en klockren actionkomedi, men nu är det en actionfilm som har drag av en komedi utan att vara det. Svårt att beskriva i ord, men det är ungefär så jag upplever filmen.

Spenser (Wahlberg) är en Bostonpolis som dömts till fem år i fängelse för att ha misshandlat en högre rankad kollega (Michael Gaston) av fullt förståeliga anledningar. Captain Boylan har slarvat i en utredning och misshandlar dessutom sin fru, vilket får Spenser att mata på ordentligt med knytnävsslag på honom. Men det resulterade i sparken och en omgång i fängelse, vilket förstås inte är lätt för en polis. Spenser vet dock hur man försvarar sig och lyckas hålla sig skärpt och levande, och med en framtidsplan: Han ska bli lastbilschaufför och dra ifrån skiten.

Lagom till att Spenser muckat och flyttat in hos gamla boxningstränaren Henry (Alan Arkin) och får dela rum med dennas oslipade talang Hawk (Winston Duke) blir Boylan brutalt mördad. Inte bara det - en till synes helt reko polis misstänkt för mordet hittas också död efter ett självmord. Även Spenser förhörs för mordet men han har ju ett glasklart alibi. Även om det är hans värsta fiende som dött kan han inte släppa det hela. Något är lurt och när han och Hawk börjar rota lite börjar hemligheter att tränga upp till ytan och tillvaron blir tuffare för de båda.

Detta är en typisk buddy cop-historia som känns som att den hör hemma i ett återkommande sammanhang (vilket inte är så konstigt, se Tre saker). Om man bortser från den där märkliga tonen som blir lite av en snubbeltråd för mig så är det en helt okej stunds underhållning av actionslag som bjuds. En b-film i en finare skrud, typ.

1. Jag stör mig något enormt på att Spenser stavas med två S. Känns norskt!

2. Karaktären Spenser är skapad av författaren Robert B. Parker som sammanlagt skrev 41 böcker med Spenser i huvudrollen. Tre av dem blev utgivna postumt efter Parkers död 2010.

3. I filmat utförande finns det en hel del med karaktärerna. Först serien "Spenser: For Hire" som gjordes i tre säsonger 1985–1988. Vidare spin-offen "A Man Called Hawk" som fick en säsong 1989. Slutligen inte mindre än sju tv-filmer mellan åren 1993-2001.

ANDERS JAKOBSON (2020-03-12)