Sveriges James Bond får en reboot

Carl Hamilton är knappast en ny bekantskap. Åtskilliga filmer och TV-serier har gjorts. I de senaste filmatiseringarna var det Mikael Persbrandt som spelade Hamilton och innan dess har Stellan Skarsgård, Peter Haber, Stefan Sauk och Peter Stormare gjort rollen. Den här gången spelas han av Jakob Oftebro, en norsk skådespelare som lyckas väldigt bra med att tvätta bort det norska i sitt uttal. Oftebro är dessutom yngre än sina föregångare vilket är extra bra då man i denna version, som bara fått namnet "Hamilton" börjar från början.

Vi får se hur Hamilton utbildas i USA för att sen komma till Sverige och börja jobba för OP5. Säsongen är på nio avsnitt vilket är ett ovanligt antal och jag blev lite osäker på om jag missat något men man verkar ha valt att göra just nio avsnitt. Första är visserligen längre så det blir kanske rätt ändå. Vi får följa hur Hamilton försöker förhindra ett terrorattentat i Stockholm och samtidigt som han tar hjälp av Säpo så misstänker de i sin tur att han är inblandad, vilket han är i viss grad men inte som de tror…

Jag gillar Oftebro som Hamilton och jag gillar Nina Zanjani som Kristin även om jag förstår att hennes man blir helt galen på henne. Krister Henriksson dyker upp som den ikoniska DG från böckerna, Peter Andersson spelar Säpochef och Jörgen Thorsson är väldigt bra som Birger. Alla gör de bra ifrån sig och serien känns både påkostad och välgjord. Nu hoppas jag bara att den får bra tittarsiffror så det kommer en säsong två också.

Inget.Inget.

1. Jämför man med de tidigare Hamiltonskådespelarna tycker jag Oftebro ligger närmast Haber eller Skarsgård i sin framtoning.

2. Jag gillar att man visar en lite "oförstörd" Hamilton som har sin dementa mamma och ett privatliv.