Galen och adrenalinstinn idiotaction

Miles har inget vidare attraktivt liv. Han har ett kasst jobb, trånar efter sitt ex och tillbringar sin tid med att sitta hemma och trolla folk på internet. En dag råkar han trolla helt fel folk, nämligen de som kör den senaste undergroundflugan på nätet: Skizm, en tävling där det gäller att mörda eller mördas. Miles blir kidnappad och knockad, och när han vaknar är han Skizms senaste tävlande. Han har fått pistoler fastnitade i händerna och tvingas att mörda alla som nu försöker mörda honom, och givetvis även rädda hans nu kidnappade ex-flickvän.

Häromåret kom "Deathgasm" av nyzeeländska regissören Jason Lei Howden, som sågades av Hans-Åke Lilja här på DVDKritik. Själv tyckte jag den var mycket underhållande, och såg fram emot Howdens nästa rulle. Inte har jag blivit besviken. Det här är blodig hyperaktiv idiotaction för dig som älskar galen, våldsam och adrenalinstinn film med mörk och antisocial humor. Och det gör väl alla? Howdens gedigna bakgrund som specialeffektsmakare i "Hobbit"- och superhjälterullar gör att den relativt låga budgeten ser tio gånger högre ut. Det är inte bara effekterna som är häftiga, hela filmen är visuellt makalös med sina galna lösningar.

Huvudrollen spelas av Harry Potter själv, alltså Daniel Radcliffe. Jag tycker det är kul att kolla på vad folk som blivit superkända för någonting specifikt tar för sig att göra sen. Radcliffe har spelat i flera ganska udda filmer, till exempel "Horns" och "Swiss Army Man", och här gör han en toppeninsats som en tönt som hamnar på djupt vatten. Eller om det är blod. Hans huvudsakliga motståndare Nix spelas av Samara Weaving som vi sett i flera topprullar de senaste åren, till exempel "Ready or not", och även hon åsamkar nöjsamt kaos. Söker du en helknäpp actionrökare kan jag inget annat än rekommendera "Guns Akimbo".

1. "Guns Akimbo" betyder ungefär "med en pistol i varje hand".

2. Svensken Set Sjöstrand har en roll som "Fuckface".

3. Regissören verkar dock ha ställt till det för sig med kommentarer på Twitter, så hans framtida karriär är lite osäker för tillfället.