Intimt, filmiskt och slumpmässigt aktuellt

När jag skriver detta är det nästan två månader sedan WHO deklarerade Covid-19 som en pandemi. Vi lever i Coronatider och det finns just nu inget slutdatum. Många delar av det som var vårt "vanliga liv" har tagit allvarliga smällar. Bland annat finns det knappt någon nöjesindustri kvar. Biograferna har stängt och det hålls inga konserter. Artister har hittat nya sätt att framträda för sin publik, till exempel genom att livesända konserter på nätet.

Helt utan kontext skulle det vara lätt att tolka Bruce Springsteens konsertfilm "Western Stars" som en Coronahantering, men han låg faktiskt steget före. Albumet med samma namn kom 14 juni 2019 och redan då hade han spelat in liveversionen. Springsteen hade nämligen inte tänkt att turnera på skivan för att i stället fokusera på en ny skiva tillsammans med sitt E-Street Band. Därför gjordes en konsertfilm där skivans samtliga 13 låtar framförs med band och en stor stråkensemble i en gammal lada på Springsteens ägor. Men det är inte enbart en konsertfilm. Varje låt kompletteras av essäliknande kommentarer av Springsteen där han pratar om olika teman kopplade till låten eller faktiskt exakt vad han vill ha sagt med den. På skivor brukar man kalla detta för "liner notes" och i det här fallet bildsätts det med både arkivmaterial av emellanåt väldigt privat slag och snygga bilder på dagens Springsteen där han rör sig i westernaktiga miljöer.

Som jag påpekat i andra Springsteen-relaterade recensioner här på DVDKritik.se så är jag inget superfan utan har lite lagom koll och ett måttligt intresse. Vanligtvis brukar jag lyssna igenom en ny Springsteen-platta för att se vad han hittat på den här gången, men just "Western Stars" hoppade jag över och hör därför låtarna för första gången när jag ser filmen. Jag läser mig till att skivan fick bra recensioner där den beskrivs som intim och filmisk med karaktärsdrivna texter och ett sound som påminner om Kalifornisk pop från 60-70-talet. Och ja, det låter ungefär så. Det är trevliga, popiga låtar som låter riktigt bra genom mitt ljudsystem. En bra konsertupptagning absolut.

Bitarna mellan låtarna tenderar att bli lite pretentiösa samtidigt som de ändå är matigt givande i sin information. Springsteen kan ju inte bara skriva låtar och spela musik, han är rätt bra på att prata också, och även om det inte är lika pratigt som i "Springsteen on Broadway" så är det ändå vettiga och bra saker han säger.

Jag tycker det här är ett kul sätt att presentera musik på. Med tanke på vilka tider vi lever i är det kanske fler artister och band som kommer att dokumentera sig på det här viset. Det kan bli spännande värre.

1. Ett stort minus är att låttitlarna inte står utskrivna någonstans. Inte på omslaget och framför allt inte i bild när de spelas. Det hade väl varit fullt naturligt med ett litet titelkort så att de oinvigda får veta vad de lyssnar på. I vissa fall framgår det i Springsteens snack innan vad låten heter men inte i alla.

2. Det framförs en fjortonde låt i filmens slut. Det är en cover, "Rhinestone Cowboy".

3. Springsteen har regisserat filmen tillsammans med Thom Zimny vars nästan hela cv består av Springsteen-relaterade filmer; dokumentärer och musikvideor.

ANDERS JAKOBSON (2020-05-08)