Mogen och engagerande uppföljare

Få moderna Disneyfilmer har väl fått ett sådant monumentalt genombrott som "Frost". Det är ju lätt mätbart genom den enorma mängden merchandise som pytsats ut med Elsa, Anna och Olaf. Jag har själv en gose-Olaf i samlingen, trots att jag faktiskt inte är speciellt förtjust i karaktären.

En uppföljare var ju självskriven med tanke på att den första filmen blev så obeskrivligt populär och i många fall brukar uppföljare betyda en urvattnad upprepning av den första filmen. Så är lyckligtvis inte fallet med "Frost II" som överraskar mig med en story som absolut inte på några sätt känns som en upprepning och som dessutom känns mer mogen och engagerande än föregångaren.

Filmen utspelar sig tre år senare. Allt är nästan frid och fröjd. Kristoffer laddar för att fria till Anna och Elsa går omkring och känner sig lite orolig. Hon är inte riktigt bekväm i vem hon är och då och då hör hon en röst som verkar kalla på henne. Redan i en prolog har vi fått återse systrarna som barn där de får höra berättelsen om den förtrollade skogen och tundrafolket i norr med sina elementandar, och överenskommelsen mellan de olika folken som slutade i katastrof där skogen omringades av en ogenomtränglig dimma. Det är även en berättelse som har klara kopplingar till deras egen historia. Något får Elsa nu att dras norrut, och när kungariket plötsligt utsätts för fara måste hon ge sig av.

Självklart går hon inte ensam i väg. Anna, Kristoffer, renen Sven och snögubben Olaf hänger förstås med på äventyret som naturligtvis kantas av faror, identitetssökande och sång. För det är ju en musikalfilm vi har att göra med. Vanligtvis brukar detta vara ett litet hinder för mig, men på något sätt är jag redan på förhand beredd på vad som väntar denna gång och tycker dessutom att det är riktigt trevligt med lite musik emellanåt.

Jag blir överraskad av filmen. Den var betydligt bättre än vad jag hade hoppats på och framför allt engagerar den mig. Det känns som att den fyller i lite luckor som jag inte visste fanns där och den är en snygg utvidgning av den första filmen. Att den är rasande snyggt gjort behöver man knappast kommentera. Jag blir återigen imponerad av alla små detaljer och gester i karaktärerna som verkligen gör dem kusligt levande och naturliga i sina rörelser. Otroligt bra.

Inledningsvis skrev jag att filmen inte var en upprepning av sin föregångare. Rent strukturellt är det förstås en hel del likheter. Elsa har sitt stora sångnummer, den här gången heter låten "Into the Unknown", och den omagiska Anna har sitt hjälteparti i filmen. Men det gör det samma.

Jag kan inte påstå att jag sitter och hoppas på en tredje film, men skulle den komma, skulle jag se den med glädje.

Lite smått och gott ligger med på skivan. Mycket musik, förstås. Man kan välja en sing-along-variant av filmen, njuta av musikvideor, hitten "Into the Unknown" på 29 olika språk, lyssna på bortklippta låtar och få veta lite om hur Christophe Beck komponerade musiken.

Vidare finns det lite bloopers och bortklippta sekvenser samt lite mer bakomfilmsaktigt material med testanimationer och lite annat. Dessutom ett block med trivia relaterat till filmen.

Det som stör mig en smula är menyrubrikerna, återgivna i faktarutan här intill. Jag önskar att Disney hade lagt fem minuter på att titta igenom de högst sannolikt Google Translate-översatta rubrikerna och kanske snyggat till de värsta märkligheterna. Jag har nog aldrig sett "Outtakes" översättas till "Uttagningar" och inslaget med testanimationer av vindanden Gale (eller Brisa som den heter i den svenska översättningen) skulle förstås heta något annat än "Gales prov". Vad fanken?

1. Under eftertexterna rullar alternativa versioner av några låtar ur filmen där bland annat Panic! At the Disco gör en strålande version av brottarhiten "Into the Unknown" och Weezer tolkar den i filmen inte speciellt musikalartade "Lost in the Woods".

2. Tundrafolket är inspirerade av samerna.

3. Nästan 1,5 miljarder dollar drog filmen in. Det är faktiskt mer än vad "Frost" skrapade ihop. Galet!

ANDERS JAKOBSON (2020-06-12)