Korkade men charmiga vampyrer

Vampyrgänget är tillbaka för en andra säsong. Den här gången ligger rätt mycket av fokus på Nandors tjänare Guillermo och hans vilja att bli vampyr trots att han har vampyrdödarblod i sig… Vi träffar även paret Laszlo och Nadja som återupptar sin karriär som musiker och till detta kommer den lite speciella vampyren Colin Robinson som inte dricker blod utan i stället tråkar ut sina offer med sitt pladder och på så vis får i sig deras energi.

Som vanligt får vi följa dem via det filmteam som spelar in dokumentären om dem, något de verkar göra dygnet runt och överallt. Dokusåpatroget pratar de direkt in i kameran med oss tittare vid flera tillfällen och kommenterar det som händer. Precis som i första säsongen här det 100 procent komedi som gäller och de rätt dumma vampyrerna har inte så bra koll på nutiden eller hur människor fungerar. De försöker dock anpassa sig men det slutar oftast med att det blir fel och de är lika oförstående som innan.

Säsong två känns lite segare än första säsongen men det är fortfarande bra. Tio avsnitt på drygt 20 minuter vardera bjuds vi på och det är inga problem att se hela säsongen i två sittningar om man väntar in alla avsnitt. Tyvärr är detta en serie som visas med ett avsnitt per vecka, något jag får svårare och svårare för. Jag vill se så mycket jag känner för när jag känner för det så med den här väntade jag in alla avsnitten och såg sen hela säsongen på två kvällar.

"What we do in the Shadows" är en kort och lättsmält komediserie som fungerar rätt bra. Den är inte en absolut favorit men jag gillar den ändå rätt bra.

1. Även den här säsongen är det Harvey Guillén i rollen som Guillermo som är bäst.

2. Jag skulle kunna tänka mig att man lägger in mer återblickar till de olika karaktärernas historia i kommande säsonger.