Vansinne möter vansinne i isoleringen

Robert Eggers ingår i en ny generation av filmskapare inom skräckgenren som inte väljer blod, slafs och uppenbara förklaringar i sina filmer. Han gjorde stämningsfulla "The Witch" för några år sedan, som inte imponerade på vår recensent men som andra hyllar som en riktig modern pärla. Själv har jag inte sett den, men är lite sugen efter att ha ägnat nästan två timmar i Eggers svartvita och vindpinade vansinnesdrivna "The Lighthouse".

Precis som "The Witch" är "The Lighthouse" en historisk film. Den här gången "bara" tillbaka till 1890-talet där två fyrvaktare anländer till en isolerad liten ö utanför New Englands kust. Det är veteranen och åldermannen Thomas Wake (Willem Dafoe) och ynglingen Thomas Howard (Robert Pattinson) som byter av ett par andra fyrväktare för ett fyraveckorspass innan båten kommer och hämtar dem.

Hierarkin mellan de båda är tydlig. Wake kör hårt med Howard och beordrar honom att göra det ena tunga och skitjobbet efter det andra och är inte sen att argt klaga ifall han inte anser att ynglingen gjort sitt bästa. Dessutom förbjuder Wake Howard att ta sig upp till fyrens ljus. Dit är han inte värdig att vara än. Finns det något där?

Snart börjar det omänskliga klimatet, både bokstavligt talat och psykologiskt, att påverka Howard till syner och fantasier som successivt blir allt mer vansinniga, och lagom till när han och Wake börjar känna varandra lite bättre börjar gamlingen bete sig allt märkligare och märkligare. När isoleringen förlängs på obestämd tid på grund av ett stormigt hav är det bara en tidsfråga innan vansinnet tar över helt och hållet.

"The Lighthouse" är en sådan där film som man skulle vilja duscha efter att man har sett och sedan krypa ned i en sval, nybäddad säng. Den karga och smutsiga miljön (kompletterad av en färgstark beskrivning av Wakes kroppsodör) går genom den kvadratiska rutan. Ja, bilden är nästan helt kvadratisk med en bildratio på 1.19:1. Det passar väldigt bra i sammanhanget då den smala bilden bidrar till karaktärernas isolering. Fotot, där diverse olika trick använts för att skapa en tidsenlig svartvit bild, är väldigt snyggt och effektivt.

Det är ingen traditionell skräckfilm, vilket jag gillar. Det märks att skådespelarna gillat att göra filmen då de verkligen fått göra något annorlunda med en dialog som har udda ordval och mycket speciella dialekter. Willem Dafoe är otroligt bra på att kännas som en riktigt äcklig gubbe och Robert Pattinson går från klarhet till klarhet i alla roller jag ser honom göra. Den rena "Twilight"-figuren är långt borta.

"The Lighthouse" är förstås inget för den som gillar traditionell skräck och inte klarar av när det är "lite konstigt", men vill man ha en film med tuggmotstånd och som dessutom inte ser ut som något annat modernt är den ett bra val.

Två kortare förlängda versioner av några scener ligger med, och det går även att slå på ett kommentarspår till filmen.

Bakomfilmen är ungefär 30 minuter lång och ger en mycket bra och heltäckande bild av dess tillkomst. Idé, inspelning och inte minst de olika tekniker som krävdes för att skapa ett ålderdomligt och annorlunda utseende. Riktigt intressant och bra!

1. Robert Pattinson tackade ja till rollen då han verkligen ville göra något som var skruvat.

2. Både Pattinson och Willem Dafoe höll sig från varandra under inspelningen. De bodde under helt olika förhållanden och först långt efter inspelningen var över hade de sin första konversation och upptäckte att de gillade varandra.

3. Robert Eggers nästa film blir också historisk, nu i 900-talets Island. "The Northman" är en "vikingahämndfilm" enligt förhandsinformationen och fullmatad med kända figurer: Nicole Kidman, Alexander Skarsgård, Bill Skarsgård, Claes Bang och - så klart - Willem Dafoe för att nämna några.

ANDERS JAKOBSON (2020-06-25)