Fiffiga lösningar ger en bra musikalfilm

Det här med att ta en artists katalog och skapa en musikal utifrån låtskatten har pågått ett tag nu, men hittills har inte så många svenska artister används till detta. Visst, ABBAs katalog har ju redan blivit musikal och film flera gånger om, men innan den Tomas Ledin-baserade "En del av mitt hjärta" kan jag bara komma på ett exempel, och det är "Känn ingen sorg" som var ett musikdrama baserat på Håkan Hellströms texter. "En del av mitt hjärta" känns lite mer som en musikal med betydligt fler "nummer" än vad Hellström-filmen hade.

Tomas Ledin är det många som har åsikter om. Folk säger att han är en sommarartist, en reklamfilmsartist eller bara för folklig, och även om allt det är sant så går det inte ducka för att han har en enorm låtskatt som varit en del av det svenska musikundret i närmare 50 år. Det är inte illa och det bevisas av att jag känner igen nästan varenda låt som ingår i musikalfilmen. Nu är det visserligen inga obskyra "deep cuts" som används, men ändå - alla låtar sitter där och har nyttjats väl till att bilda en sammanhängande historia.

Det handlar om Isabella (Malin Akerman) som återvänder till sin barndomsstad i samband med sin pappas (Johan Ulveson) 60-årsdag. Han öppnar dörren med att berätta att han blivit uppsagd från verket med fem år kvar till pensionen. Det ska visa sig att Isabella omedvetet bidragit till nedläggningen när hon knutit samman en komplicerad finansaffär som inverkade på verket. Hur ska hon lyckas rätta till det?

Men återkomsten kantas i sin helhet av gamla känslor som bubblar upp till ytan. Den gamla ungdomskärleken Simon (Christian Hillborg), han som räddade henne när hon lyckades sätta eld på skolan och sedan reste till Manhattan och inte kom tillbaka innan hon själv flyttade till Stockholm, ska gifta sig med Molly (Shima Niavarani). I bakgrunden finns den lugna Edvin (Jonas Karlsson), han som förr i tiden var den som i bästa Cyrano de Bergerac-anda författade sms åt Simon som fick Isabella att bli kär och som nu är ekonomichef på verket. För tittaren är det enkelt att Isabella då som nu förälskat sig i fel person, men är det nu allting vänder?

Skalar man bort musiken och Ledintexterna är jag rädd att "En del av mitt hjärta" är en ganska generisk och platt romantisk komedi, men tack vare just musiken och texternas inverkan på storyn blir det faktiskt både kul och bra. Den från Melodifestivalen och olika scenshower bekanta Edward af Sillén debuterar som långfilmsregissör och veteranen Lars Johansson (det vill säga Vasa i Pontus & Amerikanerna) har skrivit manuset. Jag tycker han lyckats väldigt bra med att placera ut låtarna på ett fullständigt naturligt vis och genom att dela ut textraderna i en och samma låt till olika karaktärer har han fått till nya innebörder. Detta gäller framför allt titellåten "En del av mitt hjärta" som används riktigt smart och snyggt.

Det är en positiv och charmig film överlag. På något vis känns det som att de inblandade verkar ha haft riktigt roligt när de gjorde filmen, och med sin somriga miljö känns det precis så Ledin-folkligt som det ska. En lyckad svensk musikalfilm.

1. Johan Rheborg gör en liten men väldigt rolig roll som Isabellas chef i Stockholm. Karaktären är möjligen ett litet hopkok av flera olika karaktärer Rheborg gjort under åren, men han gör typen riktigt bra. Nästan spin-off-varning kan jag tycka.

2. Lika så Per Andersson gör en för honom udda biroll som Isabellas gaykompis som verkar falla för racketsportkillar.

3. Detta är Malin Akermans första svenska huvudroll och det märks emellanåt. Vissa repliker har inte helt 100-procentig trovärdighet. En annan rolig detalj är att som uppvuxen i Kanada och USA hade Malin ingen som helst relation till, eller egentligen kunskap om, Tomas Ledins musik.

ANDERS JAKOBSON (2020-06-30)