Galet superantihjälteäventyr

Det är ju inget hemlighet att DC Comics har haft problem att få snurr på sitt filmuniversum, men likväl verkar det ändå finnas en ambition om att komma vidare, men med den omkullkastande "Flashpoint"-storylinen planerad inom kort så kan de göra lite vad 17 de vill. "Birds of Prey" är dock en del av den påbörjade filmserien och en fortsättning på ensemblefilmen "Suicide Squad" som i sig inte riktigt blev den fullträff DC hade behövt.

Fortsättningen hade någon gång på planeringsstadiet namnet "Gotham City Sirens", vilket precis som "Birds of Prey" är titlar som DC-insatta bör känna till. Båda syftar på kvinnokaraktärer i framför allt Batman-mytologin, skurkfigurer som blir hjältar ändå. Men med den kompletterande titeln "And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn" är det ganska tydligt att den här filmens huvudperson är Harley Quinn (Margot Robbie), som vi först träffade i "Suicide Squad". I Batman-sammanhang är hon känd som psykiatrikern Harleen Quinzel som kärade ned sig i Jokern och blev hans flickvän och medbrottsling under namnet Harley Quinn. I denna film har hon blivit dumpad, men håller tyst om det eftersom att vara "Jokerns flickvän" innebär ett automatiskt skydd från det mesta. Vilket behövs - det är ganska många som har anledning till att vilja göra krösamos av Harley Quinn, och som försöker när sanningen kommer fram.

Till exempel maffiabossen Roman Sionis aka Black Mask (Ewan McGregor) och hans närmaste underhuggare Victor Zsasz (Chris Messina). Inledningsvis har Black Mask inget emot Harley Quinn men det kommer givetvis att ändras. På Black Masks lönekonto finns sångerskan Dinah Lance aka Black Canary (Jurnee Smollett) som tillsammans med armborstsförsedda lönnmördaren Helena Bertinelli aka The Huntress (Mary Elizabeth Winstead), en sviken polis, Renee Montoya (Rosie Perez) och skickliga ficktjuven Cassandra Cain (Ella Jay Basco) kommer att stå vid Harley Quinns sida när det börjar osa hett och Black Mask blir en gemensam motståndare.

Det är svårt att komma runt elefanten i rummet, men det är en ganska trevlig elefant. Det stora grejen med "Birds of Prey" är inte enbart att det är den första superhjältefilmen med en kvinnoensemble, den är dessutom skriven, regisserad och producerad av kvinnor. Tämligen unikt och i vissa lägen är detta märkbart, i andra inte i och med att det trots allt är en genrefilm med sina givna beståndsdelar. Det är en färgstark och rolig, brutalt rå och actionmässigt fullmatad film som i grund och botten är en bra mycket roligare film att ta del av än "Suicide Squad". Samtligt utgår den från Harley Quinns galenskap vilket förstås sätter en viss ton på hela filmen som är lite småjobbig i sin vansinnighet.

Vissa av de övriga karaktärerna är inte helt kända för allmänheten, men de är del av Batman/DC-mytologin. Black Canary har haft en stor roll i Arrowverse, där även The Huntress dykt upp som skurk. Cassandra Cain och Renee Montoya debuterar inom live action här och om man läser på lite så är Cassandra Cain extra spännande då det är en karaktär som på sikt blir Batgirl.

Dit tror jag dock inte just denna version är på väg, om det nu blir något mer. Jag känner personligen att det finns mer att skrapa fram utifrån dessa karaktärer, men vem blir klok på DC:s val? En ny film som heter "The Suicide Squad" är på gång som jag inte tror är en fortsättning eller alls relaterad till den förra, och det känns ju mest märkligt och "för tidigt" (även om James Gunn-faktorn gör filmen intressant). Med det sagt är det relativt oklart om får se mer av Harley Quinn och rovfåglarna i framtiden.

Birds Eye View Mode är namnet på den här filmens variant av funktionen att se hela filmen med insprängd trivia, bakommaterial och annat kompletterande. Ett visuellt kommentarspår, kan man kanske kalla det. Perfekt för den som har tänkt se filmen flera gånger efter varandra.

I övrigt finns det ungefär 45 minuter med featuretter och lite bloopers. Här får vi höra om filmens tillkomst, dyka ned i karaktärerna, titta på design av kulisser och kläder och till och med ta del av lite rollerderby, som har en del i handlingen. Kul och bra kompletterande material. En sak som jag reagerar på är att de gång på gång nämner att deras version av Gotham är så ruff och egen. Så brukar det vara i varenda Batman-relaterad film eller serie som görs. Så unik är inte "Birds of Prey"-versionen...

1. Vanligtvis brukar Chicago vara någon sorts förebild för Gotham, men här känns det väldigt mycket New York. Harley Quinn har dessutom en tydlig New York-accent.

2. Harley Quinn är ju en Batman-karaktär som kom in i serietidningarna via den animerade tv-serien på 90-talet. Karaktären blev en fanfavorit och skrevs in i serietidningarna.

3. Lite trist att Jared Letos version av Jokern verkar runnit ut i DC:s avlopp. Det hade varit roligt att se mer av vad han hade kunnat göra med karaktären. Här är han förstås inte med alls.