Årets bästa verklighetsbaserade film?

24 år har gått sedan OS i Atlanta, Georgia. Även om jag har några minnen av själva spelen så minns jag inte bombattentatet och historien om Richard Jewell. Om du heller inte gör det rekommenderar jag dig att inte gå bananas på Google eller Wikipedia förrän efter du har sett filmen. Det kommer du garanterat att gynnas av!

Till att börja med: Paul Walter Hauser - vilken hjälte! Hans gestaltning av Richard Jewell är helt fantastisk och filmen är värd att se av bara den anledningen. Lägg sedan till en magisk Katie Bates som Richards mamma och den alltid lysande Sam Rockwell som advokaten Watson Bryant och anledningarna har snabbt gått från en till tre. Vill du ha en till? Clint Eastwood står för regin.

Historien inleds 1986 när Richard och Watson möts första gången på jobbet. Richard är ny vaktmästare och Watson en stenhård advokat. Den märkliga Richard lyckas på något vis göra ett avtryck under den korta tid han jobbar med Watson. Han går nämligen vidare för att bli väktare och på sikt bli polis för lag och ordning är det som är hans stora passion.

Tio år senare har Richard nått sina drömmars mål, men samtidigt tagit sitt uppdrag på allt för stort allvar och sjabblat till det. Nu är han tillbaka som väktare och jobbar under Atlanta-OS. En vecka in i spelen bevakar Richard några konserter för allmänheten och det är då han upptäcker ett "misstänkt kolli" under en bänk. Det är en ryggsäck och alla som ser den tror inte att det är något mer än just det, men Richard med sin passion för lag och ordning vet vad som behöver göras och kämpar ivrigt för att bli tagen på allvar. När bombgruppen dyker upp kan de konstatera att han har rätt och plötsligt blir det skarpt läge.

Bomben smäller och hundratals blir skadade, men samtidigt kunde det gått värre och Richards ses som den stora hjälten. Han som upptäckte bomben och räddade liv. Tv-framträdanden och bokkontrakt blir plötsligt en omedelbar vardag tills FBI med agent Shaw (Jon Hamm) i spetsen börjar se Richard som sin misstänkta gärningsman. Efter att en skrupelfri journalist (Olivia Wilde) läckt FBI:s misstankar vänds Richards liv upp och ned och han letar upp sin gamla advokatvän för att få hjälp.

Filmen är otroligt följsam och bra och det är omöjligt att inte bli indragen i historien. Richard Jewell är minst sagt en kuf som passar väldigt bra in på den profil som FBI tagit fram. Kan de ha rätt och i så fall, vad är det för djävulskt iskallt spel som Richard spelar? Spännande värre, samtidigt som det är jobbigt att se medias totala häxjakt. Här finns inga gråzoner utan allt är svart eller vitt och Richard och hans stackars mamma blir allmän egendom. Obehagligt.

Men tack vare Paul Walter Hausers insats och Richard Jewells oerhört speciella karaktär - och för all del Sam Rockwells insats och karaktär - blir filmen även lite absurt rolig emellanåt. Som när Watson instruerar Richard att inte prata och det enda han gör är att prata och ibland säga det man absolut inte ska säga. Rockwells blick i dessa scener är obetalbar!

Detta är en riktigt bra film. Det finns ingenting att klaga på.

Tyvärr har vi recenserat ett fysiskt exemplar av filmen och har därmed inte kunnat se extramaterialet.

1. Paul Walter Hauser gjorde en minnesvärd biroll i en annan verklighetsbaserad och OS-relaterad film, nämligen "I, Tonya" där han spelade Tonya Hardings "livvakt", som även det var en kuf.

2. Katie Bates nominerades till både Oscars och Golden Globes för sin biroll. Välförtjänt och med tanke på en viss presskonferensscen tycker jag att hon borde kammat hem minst ett pris. Väldigt bra.

3. När ska Clint Eastwood sluta jobba? Inte för att jag tycker att han ska göra det, men nu har han ju faktiskt passerat 90 år. Men med tanke på vad han presterar är det bara att tacka och ta emot så länge han levererar godsaker som detta.

ANDERS JAKOBSON (2020-09-08)