Iskall och empatilös seriemördare

Vi har någon slags oförklarlig fascination för seriemördare. Det finns hur mycket som helst att se och läsa, både fiktivt och verklighetsbaserat. Det är liksom en egen sorts genre som paradoxalt nog aldrig verka dö. Fast det är kanske inte så oförklarligt när det kommer till kritan. Det finns onekligen en spänning i jakten på en seriemördare och det finns bevisligen något gravt fascinerande i det mörker som finns i dessa människor.

Miniserien "Des" handlar om en seriemördare i London i övergången mellan 70- och 80-talet. Här pågår inte jakten speciellt länge utan det är en ren slump som gör att Dennis "Des" Nilsen (David Tennant) blir upptäckt och att han faktiskt var en seriemördare var det ingen som visste om. Hans offer hörde till ett skikt av människor som under den här perioden inte riktigt hade något värde. Vi får lite kontext precis i början av serien. Här berättas det om en massinvandring till London av unga människor som tror att jobb och framgång skulle finnas där. Men det gjorde det inte. I stället var det arbetslöshet och bostadslöshet som väntade. Människorna hamnade i marginalen och ingen saknade dem när de försvann. Därför upptäcktes inte seriemördaren förrän det blev stopp i ett stuprör.

Ja, det var när en rörmokare hittade mänskliga kvarlevor i ett stuprör som polisen kallades in. Allting pekade på att stoppet orsakats från den lägenhet där Des bodde och när polisen väl konfronterar honom dröjer det inte länge innan han avslöjar var resten av kroppen finns. Inpackade i påsar i hans lägenhet finns tre människor totalt.

Det här sker tidigt i serien så redan i princip från första början sitter Des i en förhörssituation och berättar helt medgörligt om vad han har gjort. Medan Des berättar om sina vidriga eskapader återfinns fler kroppar och polisen kan konstatera att det rör sig om ett femtontal döda män. Alltså handlar serien inte så mycket om jakten på mördaren den här gången, utan snarare jakten på hållbara bevis för att kunna åtala honom. Det räcker inte med att han erkänner att han bragt människor om livet och gjort diverse saker med deras döda kroppar, polisen behöver namn och identiteter och där ligger det stora jobbet.

Det är intressant att se en serie som är upplagd på det här förhållandevis annorlunda viset. Det betyder inte att det som berättas här är mindre vidrigt för det. Det är tydligt att Des är en otroligt iskall och empatilös figur som utan krusiduller berättar om en teknik för att dissekera sina offer innan de delas upp i mindre bitar. Här kan man se på de förhörande polisernas ansiktsuttryck att även luttrade polisman tar illa vid sig av det som berättas. Det blir en väldigt effektiv bild som går rätt genom rutan och sätter sig som ett molande obehag i min mage.

David Tennant är helt magiskt bra i rollen som Dennis Nilsen. Han brukar vara duktig på att spela figurer som är obehagliga, men aldrig har en figur varit så obehagligt med så små medel som i just detta fall. Serien är sevärd bara av den anledningen. En välgjord brittisk miniserie som tar oss tillbaka till ett tidigt 80-tal och som berättar den här historien av en anledning.

Inget, men på CMORE finns även en kort dokumentär, "The Real Des", som berättar ungefär samma sak. Lustigt nog är dokumentären berättad av David Tennant...

1. Serien består av tre avsnitt och landar på ungefär 2,5 timmars speltid. Det går med andra ord att se den i sin helhet utan några större problem.

2. Den baseras på boken "Killing for Company" av Brian Masters, som spelad av Jason Watkins medverkar i filmen. Parallellt med polisens utredningar har Masters långa samtal med Des som är grundmaterialet till boken.

3. David Tennant är väldigt lik Des. Han är visserligen lite smalare i framför allt ansiktet, men likheten är väldigt påtaglig. Se detta bildbevis:

ANDERS JAKOBSON (2020-11-24)