Fint och kort om sorg

De flesta av oss har nog känt riktig sorg någon gång. Förluster av nära och kära som påverkar oss under resten av våra liv. Vissa har varit med om den bottenlösa sorg som drabbar en när man förlorar ett barn. Tyvärr är jag en i den statistiken. Även om just detta barn aldrig hann födas förändrades mitt liv i grunden sedan stunden då han slutade att leva. Sorgen har påverkat mitt minne, min syn och min allmäntillstånd på vis jag inte trodde var möjliga. Att förlora ett barn är bland det värsta jag varit med om, om inte det värsta.

Men det finns tack och lov skyddsnät i Sverige. Olika typer av föreningar där de som varit med om ungefär samma sak kan träffas och prata. Jag är med i en sådan där det finns föräldrar som förlorat barn i alla åldrar, från spädbarn till i 40-årsåldern, och som tagits i från oss på många olika vis. Den gemensamma nämnaren hjälper oss genom det värsta.

Den animerade kortfilmen "If Anything Happens I Love You" berättar fint om sorgen hos två föräldrar. Inledningsvis sitter de vid varsin ände av det stora matsalsbordet och äter sin middag. De säger inte ett ord, de tittar inte på varandra, de är lamslagna av situationen, medan deras skuggor för en våldsam dialog. Frustrationen ligger under ytan men dämpas till ingenting av sorgen.

Sen börjar vi långsamt få pusselbitarna som förklarar vad som hänt. En liten souvenirtröja i tvättmaskinen väcker deras minnen till liv och vi tittare får se hur en flicka växer upp för att sedan en dag ryckas i från sina föräldrar. Jag tror det står i klartext i Netflix beskrivande text vad som skett, men jag skummade möjligen förbi det för att bli överraskad. Det var effektfullt och därför säger jag inget mer om det.

Det är en väldigt kort film, kanske den kortaste vi recenserat här, men i och med att ämnet är viktigt tyckte jag att det var befogat. Oavsett om man kan relatera till innehållet kan man åtminstone njuta av ett fint hantverk, för det är verkligen en vackert gjord film. Ur alla synvinklar en mycket bra film.

1. Filmen är skriven och regisserad av Michael Govier och Will McCormack.

2. Båda är mest kända som skådespelare och McCormack har tyngst CV som författare. Han har nämligen skrivit manuset till "Celeste and Jesse Forever" och medverkat till storyn i "Toy Story 4".

3. Filmen har ingen dialog men titeln yttras på ett sätt i alla fall.