Uppenbar och överraskande samtidigt

Jag vet inte om man kan kalla "whodunnit" för en genre men konceptet kan definieras som följande: "En berättelse eller en pjäs om ett mord där mördarens identitet inte avslöjas förrän i slutet." Kan det finnas ett svenskt uttryck för samma sak, typ "Vemgjorde’re"? Högst oklart. Uttrycket myntades på 1930-talet och konceptet som sådant kommer aldrig att gå ur tiden.

Den sex avsnitt långa miniserien "The Undoing", baserad på Jean Hanff Korelitzs roman "You Should Have Known" och regisserad av Susanne Bier efter manus av David E. Kelley, är en typisk whodunnit där en potentiellt skyldig person verkar uppenbar i princip från början, men längs med resans gång - ja, faktiskt ända fram till finalen - presenteras tittaren med otaliga alternativ till vem som faktiskt är berättelsens mördare. Miniserien bjuder alltså på en underlig blandning av att vara uppenbar och överraskande på samma gång.

Den som mördas är Elena Alves (Matilda De Angelis) en ung kvinna som dyker upp i Grace Frasers (Nicole Kidman) liv när hon planerar en auktion för elitskolan Reardon där de båda har sina barn. Elena har även ett spädbarn som hon ammar öppet bland de andra lite mer snobbiga och tillknäppta kvinnorna. Kort därpå har Grace ytterligare ett mer eller mindre intimt möte med Elena när hon spritt språngande naken i gymmets omklädningsrum berättar att hon tycker att Grace är snäll. Ett sista möte sker under själva auktionen där Elena rödgråten och upprörd.

Dagen därpå hittas hon brutalt ihjälslagen i sin konstateljé. Samtidigt är Graces man, onkologen Jonathan (Hugh Grant) försvunnen. Han sa att han skulle åka till Cleveland på konferens men mobilen är kvar hemma och inget hotell har honom som gäst. Samtidigt börjar polisen intressera sig för både Grace och Jonathan och det kommer fram hemligheter som sätter allt i ett nytt ljus. Det visar sig att Jonathan fått sparken tre månader tidigare efter att ha inlett ett förhållande med Elena i samband med att han behandlade hennes son och efter ett faderskapstest står det också klart att Jonathan är pappa till Elenas lilla dotter.

När Jonathan väl dyker upp erkänner han allt förutom mordet som han säger sig vara oskyldig till. Han menar att Elena var besatt av honom och hans familj, och det finns belägg för det. Men det finns även detaljer i Graces beteende som pekar på att hon kanske inte är så ovetande och oskyldig som det verkar.

"The Undoing" har fått lite blandad kritik. En del har tyckt att det är en utdragen och dyrare variant av den typ av dussinthrillers som Nicole Kidman och Hugh Grant var med i på 90-talet. Så kan man se på saken. Det faller in under den del av historien som känns uppenbar. Med vi har även, som konstaterat, den överraskande sidan, där man som tittare sitter och pusslar med detaljerna under avsnittens gång och tror sig veta hur det ligger till gång på gång för att sedan få sin teori omkullkastad i nästa avsnitt. Det är kul och engagerande.

Längden på miniserien känns bra. Sex avsnitt är lagom för materialet och det är absolut en bra deckarthriller att lägga tid på.

1. Susanne Bier är inte den enda danskan i produktionen. Sofie Gråbøl, känd från bland annat "Brottet", spelar åklagaren i seriens rättegångsscener. Man kan höra en lätt dansk brytning på vissa ord.

2. Det är Nicole Kidman som sjunger ledmotivet "Dream a Little Dream of Me".