Den stora och långa upprättelsen

Underskatta aldrig folkets makt. När "Justice League" ursprungligen kom 2017 var det inte den film regissören Zack Snyder hade föreställt sig. Han färdigställde den nämligen inte sedan en personlig tragedi av det allra värsta slaget tvingade honom att lämna produktionen. Joss Whedon klev in som ny regissör med de två första "Avengers"-filmerna i bakfickan. Vem annars var bäst lämpad att göra "DC:s ‘Avengers’"? Whedon krediterades inte som regissör, men filmen var så pass ofullständig att han började peta i manuset och Snyders vision för både filmen och franchisens framtid försvann.

Ganska kort efter lanseringen började fansen kräva att Warner skulle släppa "The Snyder Cut". Men det fanns ingen sådan klippning. Det fanns merpartern av en film men långt ifrån en färdigfilmad historia. Det är dock här folkets makt spelar in, för på något magiskt vis valde Warner att låta Snyder få göra klart sin version, trots att flera år hade gått och det innebar att nya scener behövde filmas och massvis med dyra specialeffekter måste göras. Fyra år senare är filmen här, i princip dubbelt så lång som den film som kom 2017, och Snyder – och franchisen – har fått sin upprättelse.

Hur mycket "ny" film är det då? Tja, grundstoryn är den samma men med några små, men ack så viktiga förändringar. Strukturen på filmen har stuvats om lite, viss information kommer fram på ett annat sätt än tidigare och vissa karaktärer får betydligt mer plats i denna version. Den kanske största skillnaden är att filmens skurk, Steppenwolf (Ciarán Hinds) - nu i lite ny design, inte är den stora skurken, utan det är den figur som skulle kunna kallas DC:s Thanos - Darkseid. Här får vi en liten föraning om Snyders stora plan och det är bara en av många kittlande detaljer att ta in.

Karaktärsmässigt så har filmen givit Victor Stone/Cyborg (Ray Fisher) mycket mer utrymme och det tycker jag är bra. Som karaktär är Cyborg betydligt mer intressant än tuffingen Arthur Curry/Aquaman (Jason Momoa) eller lustigkurren Barry Allen/The Flash (Ezra Miller). Lustigt nog är dessa tre, utöver DC:s treenighet - Bruce Wayne/Batman (Ben Affleck), Diana Prince/Wonder Woman (Gal Gadot) och Clark Kent/Superman (Henry Cavill) - inte de enda klassiska Justice League-medlemmar vi får se. Även filmfranchisens version av Martian Manhunter (Harry Lennix) är med, om än lite i periferin. Mycket kul.

Det som lite besvärligt med att se den här filmen är just alla dessa små passningar till en framtid som vi inte kommer att få. Manegen krattas för mer med Darkseid, Martian Manhunters närvaro vittnar om drösvis med spännande karaktärer som väntar bakom knuten och alla bonusscener som utgör filmens epilog är kittlande teasers på kommande storylines som jag framför allt nu vill se mer än någonsin. Men det blir ju ingen fortsättning på det här. Det är några planerade filmer med vissa av karaktärerna på gång (kanske), men det finns även andra planer för DC som går i nya riktningar, vilket den kommande "Flashpoint"-filmen kan motivera eftersom poängen med den storylinen är att röra till allt och ändra universumet totalt. Kul på ett sätt, tråkigt på ett annat.

I sammanfattning så är "Zack Snyder's Justice League" en väldigt lång film men den gör faktiskt det den var ämnad att göra. Den ger som sagt upprättelse till både filmskaparen och den franchise som han startade och hade stora planer för. I framtiden är det ingen tvekan om vilken version jag kommer att se om, men det grämer mig att den framtiden inte innehåller en fortsättning. Det kunde blivit så bra!

1. Filmen tillägnas Automn, Zack Snyders dotter vars självmord var anledningen till att han, av fullt förklarliga skäl, klev av originalfilmen.

2. Filmen presenteras i 4:3-formatet, det vill säga gammalt "tjock-tv-format", vilket är helt enligt Snyders kreativa val. Jag som är rationnörd slår först bakut men det är bara att inse att det här formatet är så inpräntat sedan barn- och ungdomsårens tv- och videotittande att det inte alls blir konstigt.

3. Glädjande nog får vi se Jared Leto upprepa sin version av Joker och det är så bra. Tänk om han kunde få göra karaktären fullt ut i något sammanhang!

ANDERS JAKOBSON (2021-03-19)