När radioteatern blev TV-serie

"Calls" är inte en vanlig serie. I tio avsnitt får vi se eller rättare sagt höra handlingen. Allt som sker gör det via telefonsamtal som vi får höra. Det är folk som ringer till varandra och ofta börjar samtalen som ett vanligt samtal men sen övergår det i något annat. Temat för säsongen är tidsresor och det faktum att man faktiskt kan råka prata med någon som befinner sig före eller efter en själv rent tidsmässigt. Denna vet då ofta vad som ska hända. Alla samtal är i stort fristående men i slutet av säsongen knyter man snyggt ihop det.

Jag gillar konceptet och då avsnitten är mellan 13 och 21 minuter långa så ser man hela säsongen rätt snabbt och det är på sätt och vis tur för det blir i ärlighetens namn rätt trist att sitta och titta på dessa psykedeliska streck som far över skärmen. Man får visserligen se namnen på de som pratar och även det de sägs skrivs ut på ett rätt fräckt sätt men i längden blir det lite sövande.

Men som en alternativ serie är den riktigt bra och jag skulle gärna se en andra säsong. Dock skulle den fungeraa minst lika bra, kanske ännu bättre som en ljudbok i hörlurar men å andra sidan kan man ju välja att se (höra) den så även nu om man vill då den ju visas på Apple TV+ vilket man ju enkelt installerar på sin telefon. En intressant serie som man snabbt bränner av och som faktiskt är riktigt bra.

1. Jag trodde första att det skulle vara helt fristående avsnitt men som sagt knyter man ihop det snyggt i slutet.

2. Rösterna göras av skådespelare som Danny Huston, Stephen Lang och Clancy Brown vilket man inte alltid tänker på när man hör dem.

3. Perfekt serie i Coronatider när man inte kan spela in vanliga filmer.