Lyckad multiplott om opioider

Opioider är ett jävla helvete, för att dra till med en självklarhet. Denna amerikanska thriller berättar tre olika historier där opioider ingår på ett eller annat sätt. Två av dem går samman, den tredje gör det inte. Vi kan börja med den. Gary Oldman spelar universitetsläraren Dr Tyrone Brower som vid sidan av studierna driver ett labb som bland annat testar läkemedel innan de kommer ut på marknaden. Ett gigantiskt läkemedelsbolag är på väg att lansera ett smärtlindrande preparat som ska vara det första "icke-beroendeframkallande" medlet på marknaden.

Dessvärre talar Dr Browers tester mot det. Hans försöksmöss visar i stället tendenser till ett beroende som är tre gånger starkare än oxikodon. Det är en katastrof om det kommer ut. Dr Brower blir tämligen ensam i sin kamp för sanningen. Universitetet vänder honom ryggen och läkemedelsbolaget propsar på ett nytt sekretessavtal mot en ansenlig donation till labbet. Vad ska han göra?

De andra historierna handlar om illegala opioider. Armie Hammer spelar DEA-agenten Jake Kelly som lagt flera år på att skapa kontakter undercover för att sätta dit både armeniska knarkbaroner i USA och en stor producent i Kanada som kallas Mother (Guy Nadon). Vid sidan av det professionella arbetet finns det ett privat intresse i det hela. Hans lillasyster (Lily-Rose Depp) är en återfallande missbrukare och Jake har sett vad opioiderna lett till på nära håll. Det är en anledning till att han verkligen kämpar med det här fallet trots brist på medvind.

Slutligen har vi Evangeline Lilly som arkitekten Claire Reimann som har haft vissa problem med opioider tidigare, men hennes del i historien är att hennes tonårsson omkommer i en olycka och visar sig vara full av opioider. När Claire undersöker saken närmare pekar det snarare på att sonen misshandlats och dött efter att blivit itvingad tabletter. Spåren leder henne vidare till kurirer under den mytomspunna Mother och hon ger sig av till Kanada för att få upprättelse.

Delar av historien är möjligen lite osannolik men det spelar mindre roll då helheten landar i en spännande thriller som engagerar mig ovanligt mycket. De tre huvudpersonerna gör samtliga bra insatser som personer som är satta under skarp stress av olika anledningar. I biroller hittar man inte helt okända namn som Greg Kinnear, Michelle Rodriguez, Luke Evans och Indira Varma. Filmens manusförfattande regissör Nicholas Jarecki återfinns också i en roll som kollega till Jake.

Det enda jag kan tycka är lite trist är att storyn med Gary Oldman inte hakar in i de andra. Det hade varit extra snyggt på något vis. Nu hör de visserligen ihop ändå eftersom opioidkrisen är det som knyter dem samman, men i alla fall. En bra film är det hur som helst.

En kort bakomfilm ger oss ett lättare inblick i filmens tillkomst med övergripande teman och lite ryggdunkande. Inget märkvärdigt, men något att titta på i ungefär sju minuter i alla fall.

Tveksam karaktärsinsats #1: Undercoveragenten Jake använder samma telefon för jobbsamtal och kontakt med skurkarna. Inte helt smart gjort.

Tveksam karaktärsinsats #2: När Dr Brower ska läcka sin information gör han det via en offentlig universitetsdator mitt i en hårt trafikerad korridor. Det spelar ingen roll hur mycket han smyger med webbsidor och USB-stickor - ALLA ser vad han gör!

Tveksam karaktärsinsats #3: Detta får kanske skrivas in på amatörkontot men när Claire följer efter skurkar med sin bil är hon allt annat än diskret.

ANDERS JAKOBSON (2021-05-06)