Mindre av allt andra gången

För två år sen släpptes första säsongen av "Love Death + Robots" som jag verkligen gillade. Ett gäng kortfilmer, animerade av olika studios i olika stilar, som alla anknyter till kärlek, död och/eller robotar. En andra säsong utlovades redan då, och har alltså nu materialiserats i Netflix-utbudet.

Inte helt oväntat får vi lite mindre av allt den här gången. Då första säsongen bestod av arton avsnitt, bjuds vi här på endast åtta. En av historierna är dessutom inte ens fem minuter lång - fast det är å andra sidan en av de bästa. De andra sju klockar därmot in på runt femton minuter styck, men några av dem lyckas inte ens behålla min uppmärksamhet under den korta tiden, vilket är ett konststycke i sig.

Ytterligare problem finns hos historier som inte ger oss något riktigt slut, eller framstår som ett brytstycke ur en större historia. Första säsongen hade också sina svaga punkter på manussidan, men då handlade det kanske mer om att poängen gick över mitt huvud snarare än att det egentligen var svaga historier. Det är mer frustrerande än något annat, speciellt när man ser till uppföljningens positiva sidor och allt man gör helt rätt.

Öppningsavsnittet "Automated customer service" är ren komik och bjuder på flippad action och kul satir, vilket på ett sätt är lite synd för det sätter en ribba som man sen inte försöker nå. Visst blir det spännande igen, men resten av säsongen fungerar allra bäst på ett filosofiskt plan - vilket förstås också till stor del är meningen."Ice" om två bröder och "Snow in the desert" om två annorlunda och jagade människor har båda både action och budskap, medan avslutande "The drowned giant" är en lågmäld meditation om… ja, det går väl över huvudet på mig.

De sämre historierna är väl egentligen inget att gnälla över. De är snabbt över, och man kan alltid fokusera mer på animationerna. Det varierar från kraftigt stilistiskt till hyperrealistiskt - det tog ett tag innan jag var säker på att det inte faktiskt var skådespelare i "Snow" - och flera av de animationsstudios som gjorde avsnitt till första säsongen är tillbaka här. Mest är jag väl besviken på att historierna inte är lika starka den här gången och att man inte tar ut svängarna lika mycket, men vågskålarna lutar ändå mest åt rätt håll i slutändan.

1. Till skillnad mot första säsongen där avsnittens ordning var slumpvis för olika tittare, visas här avsnitten i samma ordning för alla.

2. Seriens producent Tim Miller såg ut att ha en ljus framtid som regissör efter "Deadpool", men floppen "Terminator: Dark Fate" verkar helt satt stopp för det. Dock fortsätter han att producera och just nu arbetar han med "Sonic the Hedgehog 2".

3. Säsong 3 med ytterligare åtta avsnitt kommer 2022.

HENRIK ANDERSSON (2021-05-17)