Om makt, manipulation och historia

Det är lite lustigt att två nya svenska serier 2021 utspelar sig i internatmiljö. Skalar man av det mest uppenbara lagret är Netflixsuccén "Young Royals" inte speciellt lik Viaplayoriginalet "Zebrarummet". Det förra exemplet var en klassöverskridande kärlekshistoria, den senare är en thriller om makt, manipulation och historia.

Serien utspelar sig på internatskolan Tuna kvarn där elitungdomar från familjer med pengar går. Vissa elever har förärats det ärofyllda uppdraget att ingå i klubben Zebrarummet. En hemlig klubb med historia, ritualer och en tydlig hierarki. Det är uppenbart att det är Philip (Edvin Endre), Hugo (Valter Skarsgård) och Caroline (Alva Bratt) som drar i trådarna, något de nyinvalda medlemmarna Robin (Anton Forsdik) och Nathalie (Amanda Lindh) blir varse under initieringsritualen.

Morgonen därpå flyter en död elev runt i ån. Är det en olycka eller ett mord? Misstankarna riktas mot elever från de närliggande kommunala skolan med sina multikulturella elever. Detta får skolas kurator Sara (Aliette Opheim) att se rött och det uppmärksammas av media. Efter en tv-sänd debatt mot Tuna kvarns rektor Elisabeth (Anna Bjelkerud) som Sara tydligt går vinnande ur, uppvaktas hon av Tuna kvarns ägare Carl (Henrik Schyffert) som är imponerad och erbjuder henne jobb.

Vi tittare har redan sett vilka kvaliteter Carl egentligen har. Hur han kan köra över folk på ett snyggt och prydligt sätt, hur han verbalt kan bryta ned folks självförtroende med några dräpande meningar och hur han smart kan manipulera folk dit han vill. Och det fungerar på Sara som så småningom nappar på Carls erbjudande och släpper på sina egna värderingar. I alla fall till en viss del. Det finns fortfarande en del av henne som vill avslöja allt fulspel som skolan står för.

Parallellt utvecklas relationerna mellan eleverna på skolan. Händelserna kring initieringsritualen ger ringar på vattnet som påverkar och får konsekvenser. Samtidigt finns det frågetecken kring den döda eleven. Vad var det som hände egentligen?

"Zebrarummet" börjar bra men vacklar lite under den andra hälften. Ändå tycker jag att den håller hela vägen in i mål. Till stor del på grund av ett stabilt skådespel med några av de bästa unga svenska skådespelarna just nu. Edvin Endre och Valter Skarsgård kommer ju uppenbart från välmeriterade familjer och visar att generationsväxlingen kommer att gå fint, men de flesta av de yngre skådespelarna är bra. Jag tycker även att Aliette Opheim har förmågan att bära upp en serie även om hennes karaktär kanske fladdrar runt lite väl lätt när hon förförs av pengar och makt. Den förmågan visade hon i "Kalifat" häromåret och den här insatsen är på samma nivå.

Det är kul att den här serien gjorts. Det känns inte som något som tidigare gjorts i Sverige och det är förstås ett bra betyg.

1. "Zebrarummet" har marknadsförts lite som "Henrik Schyfferts serie" och det stämmer väl till en viss del då han hittat på den tillsammans med Gustaf Skördeman, men manus och regi har andra tagit hand om.

2. Schyffert har sagt i någon intervju att han ville att Jonas Gardell skulle spela rollen som Carl, något Gardell tackade nej till. Det är en kittlande tanke och det hade varit väldigt kul att se Gardell i rollen, men jag tycker att Schyffert gör den galant. Speciellt när replikerna är extra salta.

3. Bollen läggs verkligen upp för en fortsättning. Men det kan också ta slut här, om än med ett ganska mörkt och till viss del ofullständigt slut.

ANDERS JAKOBSON (2021-08-25)