Fartfyllt och roligt fram till upplösningen

Som örebroare var det klart att man stolt tuppade sig när Josef Fares långfilmsdebuterade med "Jalla! Jalla!" 2000. Dels för att det var en av stadens söner som etablerade sig i Sveriges filmvärld och dels för att delar av filmen var inspelad i Örebro. Dessutom var stora delar av soundtracket plockat från det inflyttade skivbolaget Burning Hearts katalog.

Jag vill inte vara så generaliserande och säga att Fares kom med något nytt inom svensk film men han var i alla fall betydande i att skildra svenskar och svenskar med invandrarbakgrund på ett fartfyllt och roligt sätt med en seriös botten. Steget från känslan i Fares roliga filmer till pinfärska "Suedi" är väldigt kort. Det hade mycket väl kunnat vara en Fares-film för 20 år sedan. Men nu är det en Manuel Concha-film. "Suedi" är en film om identitet och en rejäl summa pengar som är på väg att bli värdelösa.

Kardo Razzazi spelar Mahmod Azzis, en förortskille i Sollentuna som likt många andra svenskar med invandrarbakgrund brottas med känslan att inte bli helt accepterad i samhället. Allt förändras när Mahmod och två kompisar hittar 90 miljoner kronor bara så där. Kompisarna tar sina andelar och drar utomlands, men Mahmod använder dem för att bli "en riktig svensk". Han skaffar en ny identitet och blir Sebastian, sätter i blåa linser, fixar både villa och Volvo, jobbar bort Rinkebysvenskan och ändrar frisyr och garderob för att bli mer svensk. Och det fungerar. Han blir accepterad och sedd, inte minst av Isabelle (Agnes Lindström Bolmgren) som förälskar sig i honom.

Allt går bra tills det visar sig att Sebastians kontanta förmögenhet är på väg att blir värdelös. De gamla sedlarna ska ersättas av nya och han kan ju inte klampa in på närmaste bank och växla dem för hur ska han förklara att han har miljontals med kronor i kontanter? Alltså måste han snabbt hitta ett sätt att få pengarna tvättade. Men hur gör man det?

Parallellt går förhållandet med Isabelle in i ett nytt läge. Hon friar och det är dags att komma in mer i hennes överklassfamilj (Suzanne Reuter och Johan Ulvesson spelar föräldrarna) och Sebastian anställer skakiga filmstatister som tar sitt uppdrag på för stort allvar till att spela hans vänner och familj. Väldigt mycket kan gå fel, speciellt när hans liv faktiskt vilar på ett par hemligheter: Vem han egentligen är och högen med kontanter. Vad händer när hemligheterna bubblar upp till ytan?

Väldigt länge är "Suedi" en mycket underhållande film. Snärtiga repliker och ett roligt skådespel, kombinerat med ett fint tempo i berättelsen. Men sen så blir det problematiskt när vi närmar oss upplösningen. Filmen har målat in sig i ett hörn med ett för komplicerat upplägg med de 30 miljonerna som måste tvättas. Det blir ingen smart lösning på problemet utan i stället spårar det ur en smula och blir mer tramsigt än smart. Det är trist även om det inte sänker filmen. Men tänk vad bra det hade blivit om hela historien hade hållit samma höga klass?

1. Manuel Concha är gift med Claudia Galli Concha som gör en mindre roll som Isabelles syster där relationen mellan syskonen är så där typiskt tävlingsinriktad.

2. Det är gott om kända skådespelare i filmen. "Lorry"-kvoten ökar med ett skojigt gästspel av Claes Månsson som seriös knarkbaron och vidare kan man se bland annat Anders Jansson, Yankho Kamwendo, Filip Berg, Christoffer Nordenrot, Ann Petrén, Göran Ragnerstam med flera samt bland annat Roy Fares, Sarah Dawn Finer och Danny Saucedo som sig själva.

3. Suzanne Reuters ursäktande replik om att lukta sosse för att de åkt kommunalt är baserat på något som Isabella Löwengrip kläckte ur sig som tonåring.

ANDERS JAKOBSON (2021-10-04)