Alternativa scenarion med mervärde

Den första animerade serien i Marvels filmuniversum (MCU) kretsar som titeln avslöjar kring ett "Tänk om?"-scenario som tar allt det vi kan och vet om MCU hittills och vrider och vänder på inarbetade upplägg och landar i något nytt. Ett ganska smart sätt att ta ut svängarna och skapa fantasifulla äventyr inom vanligtvis strikta ramar utan att behöva tänka på kontinuitetskonsekvenserna.

Ett exempel? Ja, vi kan ta det första av säsongens nio avsnitt där det är Agent Carter som får serumet som förvandlade Steve Rogers till Captain America. Alltså: "Tänk om… Captain Carter var den första Avengern?" som avsnittet faktiskt heter på lite småmärklig svenska. Ett tydligt och bra exempel och dessutom ett av de bättre avsnitten i säsongen. Det är en effektiv återberättelse av "Captain America: The First Avenger" på cirka 33 minuter.

Just avsnittslängderna är ett av mina få problemområden med serien. 30-35 minuter är inte långt och i det första avsnittet är det precis lagom, men några avsnitt in börjar man känna att "bollen är hemma" när det gäller uppläggets fria tyglar. Det gör att avsnitten plötsligt känns utdragna och kanske hade det räckt med 22 minuter för att berätta "Tänk om"-scenariot om när det var T'Challa som blev Star-Lord eller när Doctor Strange förlorade sin stora kärlek i stället för sina händer? Jag vet inte, men jag har en känsla av att det kunde gjorts lite mer effektivt och snärtigare.

Det nämnda Doctor Stange-avsnittet är ett bra exempel på att serien har ett oväntat lager av mörker. Det är inte alltid så att dessa verklighetsexperiment slutar i något positivt. I det avsnittet gör det inte det och inte heller det där en zombiesmitta drabbar världen. Det är lite befriande att det inte enbart är ett skojigt formexperiment utan faktiskt ganska seriösa berättelser.

Det finns en omslutande ram till serien och det är att en så kallad Watcher betraktar alla dessa möjliga alternativa scenarion. The Watchers är ett Marvel-släkte som funnits med i serierna sedan 60-talet. Just denna Watcher heter Uatu (med röst av Jeffrey Wright) och har Jorden som ansvarsområde. Det är aningens krångligt att utveckla detta, men det ger i alla fall en förklaring till varför serien existerar över huvud taget.

Men det ska visa sig att ramen inte bara är en ram utan att det faktiskt finns lite av en övergripande berättelse. Mot slutet av säsongen börjar avsnitten att knytas ihop. Det kanske sämsta avsnittet om Thor som fratkille går in i ett av de bästa, det becksvarta avsnittet om hur det skulle vara om Ultron vann och så kulminerar det i säsongsavslutningen där Uatu sviker sin ed om att bara betrakta utan att lägga sig i. Det blir en riktigt maffig avslutning som verkligen knyter ihop säcken och gör att helhetsintrycket för "What if…?" blir klart starkare.

Det jag verkligen gillar med serien är att den är så starkt etablerad inom MCU. De flesta av skådespelarna som vi under tio år sett i MCU medverkar även i "What if...?" med sina röster. Det är några få undantag där röstskådespelare gör insatser som Tony Stark, Peter Parker, Steve Rogers och några andra. Annars är de där, Samuel L. Jackson, Jeremy Renner, Benedict Cumberbatch, Mark Ruffalo, Clark Gregg, Sebastian Stan, Hayley Atwell, Chris Hemsworth, Kurt Russell, Michael Douglas, Rachel McAdams, Natalie Portman, Michael Rooker, Benedict Wong, Angela Bassett, Kat Dennings, Tilda Swinton, Evangeline Lilly, Stanley Tucci, Josh Brolin, Jeff Goldblum, Paul Rudd med flera. Även Chadwick Boseman är med, vilket gör "What if...?" till hans sista krediterade insats.

I regel är jag inget fan av animerade superhjälteserier. Det tenderar att bli lite för barnsligt och enkelt. DC har pytsat ut väldigt mycket animerat på sistone där bra manus och storys vägt upp det lite enkla utseendet. Marvel satsar stenhårt på ett utseende som ligger väldigt nära deras spelfilmer. Karaktärerna ser ut som skådespelarna som givit dem liv och helhetskänslan är att serien hör samman med spelfilmerna. Effekter och annat känns igen. Jag skulle inte ha något större problem med att se alla MCU-filmer i animerat utförande om de såg ut så här.

Utseendet är också något som jag också gillar med serien och med första säsongen sedd måste jag säga att "What if...?" gav mig betydligt mer mervärde än vad jag hade räknat med. Jag hade föreställt mig några roliga alternativa scenarion men jag fick mycket mer. Kanske kommer det att visa sig att serien faktiskt har en påverkan på MCU:s utveckling framöver också. Det lär vi bli varse så småningom.

1. I och med att konceptet med multiuniversum etableras i serien får jag en liten känsla av att den kanske kommer att påverka filmerna lite mer trots allt. Multiuniversum är något som kommer att dominera flera av de kommande filmerna och redan i "Loki - Säsong 1" började vi nosa på det. Hjärnorna bakom MCU gör inget slumpmässigt.

2. Det fria upplägget i serien gör att karaktärer som försvunnit ur filmerna kan vara med på nytt. Alltså får vi till exempel mer av Andy Serkis Ulysses Klaue som kom och försvann alldeles för snabbt efter bara två filmer. Kul med den typen av återkomster.

3. En andra säsong är planerad och beställd. I alla fall om man ska tro IMDB som har två säsonger med totalt 18 avsnitt listade. Men när den kommer är inte känt ännu.

ANDERS JAKOBSON (2021-10-07)