En vampyr förklädd till mamma

Vi förstår tidigt att det är något galet med Nadja. Hela hon skriker "titta inte på mig", "jag vill inte var här". Och snart får vi veta vad som tynger henne. Hon är nämligen en vampyr som med mediciner lyckas hålla sin vampyrdel i schack. Nu ska hon och hennes son Elias flyga till New York för att förhoppningsvis bli botad för alltid. Men vad vore denna film utan en del problem? Planet de flyger blir nämligen kapat och i tumultet förstörs hennes medicin och hon har vi inget annat val än att bli en vampyr och försöka hålla sitt raseri under kontroll och bara ge sig på de som förtjänar det.

Jag gillar konceptet och jag gillar att det sker ombord på ett plan. Just att det inte finns någon väg därifrån gör det hela mer klaustrofobiskt. Jag gillar skådespelarna. Carl Anton Koch är riktigt bra som Elias trots att han inte är så gammal. Även Peri Baumeister gör Nadja helt okej. Dessutom får vi se Dominic Purcell som många kanske känner igen från "Prison Break". Här spelar han en av terroristerna och det är lite uppfriskande att se honom som elak.

Filmen är över två timmar lång men det gör inget för den flyter på bra och gör det den ska, det vill säga: den underhåller mig. Det är mycket action, slagsmål och skjutande. Dessutom brinner det och även ett fönster skjuts sönder. Hur realistiskt detta är vet jag inte men jag väljer att blunda för allt som inte känns realistiskt. Detta är en klaustrofobisk film där en vampyr förklädd till mamma ger ett gäng terrorister vad de förtjänar…och lite till.

1. Jag gillar hur Nadjas vampyrpersona ser ut. Påminner en hel del om Nosferatu.

2. Tidslinjen i filmen blir ibland lite invecklad. Vi ser Elias när tänker tillbaka på vad som hände i planet och där tänker Nadja på något som hänt tidigare…

3. Man blandar engelska och tyska i filmen vilket gör att det känns rätt realistiskt.