En andra omgång nycklar

Som jag misstänkte när jag sett första säsongen så är nu "Locke & Key" tillbaka med en andra säsong. Nu har man etablerat karaktärerna och man kan fortsätta i princip där man lämnade i säsong ett. Syskonen tror att allt är frid och fröjd men vi som tittar vet att Dodge fortfarande är med i spelet och att hon gör allt för att få tag på de nycklar hon vill ha. Den här gången får hon dessutom nys om att det faktiskt går att skapa nya nycklar… Dodge förvandlar sig till Gabe och som Kinseys pojkvän får hon tillgång till familjen och deras nycklar på ett sätt som ska visa sig förödande.

Som förväntat blir det en kamp mellan gott och ont och det som ger lite extra denna säsong är att vi får en hel del bakgrundsinformation både till familjen och till nycklarna och deras tillkomst. Man tjockar så att säga till historien, vilket är bra.

Jag gillar säsong två även om den inte är riktigt lika bra som första säsongen. Kanske är det för att det blir lite flummigare den här gången och man tillåter lite mer galenskap än sist, men det är ändå en kittlande känsla att det finns nycklar som man kan använda på alla dessa underliga sätt. Vem skulle inte vilja kunna gå in i sitt eget huvud och lämna en bok och genast veta allt som står i den?

Dock håller serien fortfarande och jag hoppas på en tredje säsong, något man definitivt lämnar öppet för. Skådespelarna gör det de ska och även manus fungerar bra. Som sagt går man kanske lite långt i vissa delar (framförallt på slutet) som man kanske kunnat önska att de höll tillbaka lite på men det kan jag leva med. Och även om "Locke & Key" är en snäll serie så får vi en del våld, blod och läskigheter. Mycket handlar dock om att minnas magi och vad man gör när man växer upp och inte kommer ihåg den längre. Vill man minnas eller är det lika bra att glömma?

1. Vi får se en rätt fräck modell av Key House denna säsong.

2. Syskonen är rätt öppna med sina nycklar och inviger en hel del vänner i deras egenskaper.

3. Inget har sagts om en tredje säsong än men jag håller tummarna.