Marvel breddar sig österut

I den 25:e långfilmen i Marvels filmuniversum får vi stifta bekantskap med en ny hjälte, Shang-Chi (Simu Liu). Denna karaktär dök upp i tecknad form det utmärkta året 1973 och var starkt kopplad till den kung-fu-trend som då var i ropet. Serien föddes ur en idé om att göra tidningar av tv-serien "Kung Fu" och karaktären Shang-Chis utseende inspirerades av den legendariska Bruce Lee. Redan under 80-talet började Stan Lee jobba med att göra film av karaktären, men det var under 00-talet som det verkligen började hända något. Men först nu har karaktären filmats och förstås blivit en del av Marvels filmuniversum.

Detta är ingen figur jag läst några äventyr med och inledningsvis har jag lite svårt att förstå hur Shang-Chi ska bli en del av helheten, men det har Marvel förstås redan tänkt på. Faktiskt så tidigt som i "Iron Man" där organisationen The Ten Rings figurerade som ett påskägg. I "Iron Man 3" var organisationen och dess ledare The Mandarin med i allra högsta grad, även om det där var en vilseledande manöver. Här är The Ten Rings med på allvar, vilket bekräftas av filmens titel.

Legenden om de tio ringarna startar flera tusen år tidigare då Wenwu (Tony Leung) kommer över dem och får både övermänskliga krafter och odödlighet. Men i stället för att göra gott startar han The Ten Rings-organisationen. Först 1996 kommer Wenwu/The Mandarin på andra tankar när han försöker komma in i byn Ta Lo där kinesiska mytologiska varelser ska finnas. Väktaren Ying Li (Fala Chen) utmanar med egna krafter och under deras kamp blir de kära. Wenwu lägger undan ringarna, Ying Li lämnar byn och de får barnen Shang-Chi och Xialing.

Men pappans gamla liv ska komma ikapp honom och en konkurrerande brottslig organisation mördar Ying Li, vilket får Wenwu att ta på sig ringarna igen och ge igen. Shang-Chi tränas till att följa i hans fotspår men i tonåren flyr han undan och lämnar lillasyster Xialing i sticket.

I nutid bor Shang-Chi i San Francisco och kallar sig Shaun. Ingen vet om hans bakgrund, inte ens bästa kompisen Katy (Awkwafina) som han jobbar tillsammans med. Men det blir hon varse när de attackeras på en buss av ett helt gäng från The Ten Rings. Shang-Chi spöar skiten ur hela ligan med i samband med det blir han av med en amulett som han fick av sin mor. Med en lätt oförstående Katy vid sin sida far de till Macau i Kina där han misstänker att systern Xialing som har den andra amuletten är i fara. Men så är det inte - hon driver en underjordisk fajtklubb där Shang-Chi tvingas delta med sin syster som motståndare.

Men snart attackeras de båda av Wenwu som tar Shang-Chi, Xialing och Katy till fånga. Med amuletterna kan han aktivera en karta till Ta Lo där han tror att Ying Li fortfarande lever. Hon kallar på honom, eller gör hon det? Hjältetrion får oväntad hjälp att ta sig till Ta Lo där en episk batalj mellan gott och ont förstås stundar.

Filmen har välkoreograferade actionsekvenser i asiatisk martial arts-stil och det i sig är fräscht inslag i Marvelvärlden. Det blir onekligen rafflande och snyggt. Men när filmen landar i kanske lite för mycket kinesisk mytologi får jag lite svårt att känna att filmen hör ihop med de andra i filmserien. Nu kan man i och för sig argumentera att det inte är konstigare att se en kinesisk drake flyga runt i luften än Chitauriska rymdmonster. Och det är ju i och för sig sant - om det ena har sin plats har även det andra sin. Först väldigt sist i filmen får man någon sorts aning om hur Shang-Chi ska kunna återkomma tillsammans med andra hjältar och det är väl kanske först då som karaktären kommer att bli riktigt intressant. Det här är ju i allra högsta grad en så kallad origin movie och en ganska självklar förutsättning för att karaktären ska kunna dyka upp i framtida sammanhang.

Men som underhållning fungerar filmen förstås bra. Personligen placerar jag den inte i den övre halvan av Marvel-topplistan, men det säger kanske mer om den generellt sett höga kvaliteten än eventuella brister i denna film. Det är trots allt lite roligt att delar av den här filmen teasades redan från första början. En sorts märklig cirkelslutning efter dryga tio år och 25 filmer.

Två bakomfilmer ger en bra introduktion till karaktären och en inblick i filmens tillkomst. Relativt korta inslag, men ändå fullt tillräckligt för att man ska känna sig nöjd.

Några minuter med bloopers, främst innehållande Awkwafina, och ett ganska frikostigt block med bortklippta scener kompletterar extramaterialet, i vilket man även kan hitta ett kommentarspår att lyssna om man är sugen på det. Inte jättemycket extramaterial som synes, men ändå betydligt mer än ingenting.

1. När vi först kommer till Xialings fajtklubb ser vi en väldigt märklig match mellan Wong (Benedict Wong) från "Doctor Strange" och självaste Abomination (Tim Roth) från "The Incredible Hulk". Detta bekräftar en gång för alla att MCU-film nummer 2 hör till helheten, vilket i och för sig redan bekräftats i och med att Abomination ska ha en roll i den kommande tv-serien "She-Hulk".

2. Wong är förstås en av de karaktärer som knyter Shang-Chi till Avengers-världen, inte minst genom bonusscenen där några andra bekanta personer dyker upp.

3. Alla betydande roller görs av skådespelare med kinesiskt ursprung. Det känns både självklart och viktigt. Det är ofta som exempelvis koreaner och japaner får spela kineser för "de är ju ändå samma". Det görs en liten passning till detta i en konversation Shang-Chi har i USA, då han berättar om hur någon ropat "Gangnam Style" efter honom.

ANDERS JAKOBSON (2021-11-15)