Robert Langdon i nytt format

"The Lost Symbol" ("Den förlorade symbolen") var Dan Browns uppföljare till den monumentala succén med "Da Vinci-koden". Filmmässigt skiftade man plats på den och "Änglar och demoner" och det var ett tag tänkt att även "Den förlorade symbolen" skulle filmats med Tom Hanks i rollen, men det blev i stället så att man hoppade vidare till "Inferno" som precis som samtliga Robert Langdon-böcker - utom just "Den förlorade symbolen" - utspelar sig i Europa.

"Den förlorade symbolen" som är en renodlat amerikansk historia har nu i stället blivit början på en tv-satsning som kan resultera i fler säsonger. Man har dessutom låtit Robert Langdon bli en avsevärt yngre karaktär och det är väl inga fel i det. Lite nya förutsättningar som inte känns ologiska.

Storyn är på vanligt Dan Brown-vis en komplicerad plott med mycket gåtlösande för vår huvudperson under tidspress. Den här gången handlar det specifikt om en frimurarhemlighet. Langdon (Ashley Zukerman) kallas till Washington D.C. av sin gamla mentor Peter Solomon (Eddie Izzard), men väl framme är Solomon i själva verket kidnappad och det enda som finns är hans avhuggna hand som pekar vägen till en ledtrådsjakt Langdon måste genomföra för att ha en möjlighet att rädda sin gamla vän. Viss hjälp i detta får han av sitt gamla kärleksintresse, Solomons dotter Katherine (Valorie Curry).

Den som ligger bakom kidnappningen är en otroligt otrevlig figur som heter Mal'akh (Beau Knapp), ett extremt muskelpaket som är täckt av tatueringar. En fullständigt iskall typ som uppenbarligen är livsfarlig. Den här karaktären är en av de stora behållningarna med berättelsen. En väldigt bra designad skurk och bra spelad av Knapp.

Serien börjar bra, men med facit i handen känns det som att tio avsnitt blev lite för många. Visserligen fyller man ut avsnitten men på något vis hade jag föredragit ett par färre avsnitt för en lite tajtare serie. Jag ska förtydliga att jag såg serien som den visades på CMORE, det vill säga två avsnitt i stöten under fem veckor, så känslan kan kanske bli annorlunda i fall man ser serien i ett svep.

Det är lite kittlande med frimurarhemligheterna och alla kryptiska ledtrådar, men som lekman i tv-soffan är det omöjligt att knäcka någon kod eller gåta före vår experthjälte, men det är ju så det varit även i filmerna med Tom Hanks. Det är bara att sätta på sig säkerhetsbältet och åka med. Det är underhållande, men samtidigt är "Den förlorade symbolen" den bok jag tyckt sämst om i Langdon-sviten och serien blir som konstaterat lite lätt utdragen. Den följer boken hyfsat väl, åtminstone inledningsvis, men ganska mycket har ändrats också. Det är dock inte något jag har ett problem med utan mer ett konstaterande.

En godkänd serie, är ett annat konstaterande.

1. Från början skulle serien heta "Langdon" vilket förstås hade varit betydligt lättare att spinna vidare på om det ska bli fler säsonger. Jag vet inte riktigt varför man bytte till en specifik boktitel.

2. Än så länge är det oklart om serien förlängs eller om det blir en isolerad miniserie. Rent storymässigt läggs bollen upp för en fortsättning med ett nytt äventyr så möjligheten finns förstås.

3. En detalj som konsekvent stör mig när en karaktär ska ha fått en hand avlägsnad är att resten av armen plötsligt blivit tio cm längre. Jag har aldrig sett det skildrat på ett trovärdigt sätt och här tror jag inte en sekund på Eddie Izzards bandagerade stump.

ANDERS JAKOBSON (2022-01-07)