Tre nedslag i snabbmatsträsket

"Fast Food Nation" är baserad på Eric Schlossers bok med samma namn (finns på svenska under namnet "Snabbmatslandet"). Jag vill poängtera att den är baserad på den, och inte är en adaption. Schlossers bok är en journalistisk grävning i snabbmatsträsket med allt från marknadsföring, arbetsmiljö till vad det egentligen är vi stoppar i oss. Historien publicerades först episodvis i Rolling Stone för att sedan bli bästsäljande bok 2001.

Det är Richard Linklater som tagit sig an boken och som både manusförfattare och regissör gjort en film av den. I Linklaters tolkning har historien blivit ett drama ("satir" enligt omslaget) som på sätt och viss tar upp just marknadsföring, arbetsmiljö och köttproduktionen i tre olika historier i historien.

Allting centreras kring den lilla amerikanska staden Cody, Colorado. Don (Greg Kinnear), vice-marknadschef i snabbmatskedjan "Mickey's" har rönt stora framgångar med produkten "Big One" som han varit med att ta fram. Nu har "Mickey's" dock stött på patrull när det visat sig att köttet i "Big One" innehåller en stor mängd E. coli-bakterier - det vill säga: det är skit i köttet. Don ombeds åka till Cody där det stora slakteriet som förser alla "Mickey's" med hamburgare ligger för att reda ut saken.

På "Mickey's" i Cody står Amber (Ashley Johnson) i kassan som en av många underbetalda ungdomar som slavar i snabbmatskedjan eftersom det inte finns något annat. Det finns en dröm om något bättre hos henne, och efter samtal med sin mamma (Patricia Arquette) och morbror (Ethan Hawke) och inspiration från några mer politiskt medvetna ungdomar (där man bland annat kan hitta Avril Lavigne bland skådespelarna) känner hon att hon gjort sitt på "Mickey's".

Den tredje historien äger rum på sjävla slakteriet. Busslaster med illegala invandrare skeppas direkt från Mexico till slakteriet där de - enligt filmens uppgifter - kan tjäna ihop till en hel mexikansk månadslön på en dag. Tempot är högt, många tvingas till att ta droger för att klara dagen, det är stor risk för arbetsskador och givetvis alltid en möjlighet att bli av med jobbet och ersatt av en nytilllkommen landsman.

Filmen knyter ihop historierna med ganska lösa trådar, det blir ganska episodartat, lite på samma sätt som mastigare filmer som "Magnolia" och "Short Cuts", fast på Linklaters vis. Arvet från hans tidigare filmer, som "Slacker", "Dazed and Confused", och "Before Sunrise/Before Sunset" går igen i de pratigare partierna och framför allt i ungdomsscenerna. I sann Linklateranda är det en stor ensemble vi har att göra med vilket betyder att väldigt sent i filmen kan det introduceras ganska betydande karaktärer. Det känns lustigt nog inte alls spretigt eller rörigt utan fullt naturligt.

Men det här är inte någon av Linklaters bättre filmer. Ämnet är dock intressant och annorlunda, och filmen letar sig in bakom kulisserna i snabbmatsvärlden och låter oss ogenerat ta del både företagspolitiskt äckel och slakthusens innersta mardrömssalar. Filmen slutar med en väldigt grafisk skildring av vad som pågår i slakterierna, scener som kan få den känslige att bli riktigt illa till mods.

Den före detta vegetarianen i mig gör sig för ett ögonblick påmind, men filmen tvingar inte på någon färdiga åsikter utan lämnar det till åskådaren att ta till vara på informationen. Så ska det vara.

Extramaterialet består av en rejäl, nästan timslång bakom kulisserna-film som är väldigt dokumentär i sitt uttryck, och med det menar jag att vi stundtals får se mer än vi får berättat i ord. Det gör dessvärre att bakomfilmen känns lite ostrukturerad och lite ointressant. Det blir mest av rutin som jag tittar på den.

Men vi får veta lite hur Eric Schlosser arbetade tillsammans med Richard Linklater för att få till den här varianten av historien (= genom att helt enkelt lägga boken åt sidan och göra något helt annat).

I övrigt är det mest bilder från själva inspelningarna.

Bland extramaterial finns även sneak previews och trailers till bio- och DVD-filmer.

1. Filmen innehåller storheter som Bruce Willis och Kris Kristofferson i små, men betydande roller.