Underhållande och okomplicerat

Den första filmen har jag inte sett men det går rätt bra att se denna väldigt försenade uppföljare då den inleds med en liten, liten typ sammanfattning som sätter förutsättningarna. Jag skriver "försenade" och det är kanske inte riktigt sant. Däremot har det gått lång tid mellan filmerna. Närmare bestämt 7,5 år vilket är ganska mycket om man vill behålla tittarna.

Grundkonceptet är grottfamiljen Croods som på sätt och vis tagit in en ung stenålderskille, Guy (röst av Ryan Reynolds) i sin flock, för är det något pappa Grug (Nicolas Cage) förordar så är det att flocken håller ihop, och ju fler desto bättre. Men kostnaden för detta är att tonårsdottern Eep (Emma Stone) fallit för Guy, vilket jag antar var lite poängen med hela första filmen. Föräldralösa Guy letar efter en plats han tror heter Morgondagen och är inte främmande för nya idéer och "moderniteter".

I den här filmen är hela familjen, som kompletteras av mamma Ugga (Catherine Keener), mormor (Cloris Leachman), sonen Thunk (Clark Duke) och vilda minstingen Sandy - samt ett antal djur, på vandring mot okänt mål. Guy och Eep ägnar större delen åt att gulla med varandra och Guy gör något slags stenåldersfrieri och lägger fram idén om att de ska leva sitt eget liv. Grug överhör detta och blir vansinnig inombords av bara tanken på att flocken ska splittras, men mitt i vredesmodet hittar han något i djungeln. Det är en inhägnad plats med sprakande färger, saftiga frukter och bär - rena paradiset. Är det platsen som Guy kallat Morgondagen?

Men platsen är inte obebodd. Här finns familjen Betterman som visar sig vara gamla bekanta till Guy. Familjen är otroligt modern och utvecklad och på alla sätt finare än grottmänniskorna, och de består av pappa Phil (Peter Dinklage), mamma Hope (Leslie Mann) och dottern Dawn (Kelly Marie Tran). Delar av Croods-familjen finner sig snabbt i detta paradis medan andra inte är lika roade. Man behöver inte vara högskoleutbildad för att förstå att Grug inte är en av de som roas av situationen och han misstänker att något är skumt under ytan, vilket det förstås är. Det nya livet skapar även en spricka mellan Guy och Eep men när ett gigantiskt hot kommer genom djungeln gäller det att hitta sätt att samarbeta och få ut det bästa av läget.

"Croodarna 2 - En ny tid" är fullt godkänd familjefilm som flirtar med moderna självklarheter på ett skojigt sätt och bjuder på väldigt fantasifyllda djurkombinationer typ vargspindlar och hönssälar. Det är rent allmänt sett ett bra tempo i filmen som driver på hela vägen vilket gör att 90 minuter går fort och smidigt. Det kanske inte är världens mest originella film eller story men jag kan inte klaga på underhållningsvärdet.

Rätt mycket extramaterial att klicka sig igenom. En del är åt det barnsligare slaget medan annat riktar sig till lite äldre tittare. Man kan till exempel lära sig att rita karaktärerna om man är sugen på det.

Det finns några inslag om karaktärerna och filmens story där röstskådespelarna medverkar på halvtaskig videokonferens. Något som verkligen daterar filmen.

Ett par kortfilmer ligger med. Två är relaterade till filmen men är animerade mer traditionellt. Dessvärre är båda ganska meningslösa filmer som möjligen ger lite mervärde på grund av hur de gjorts. Då är den helt fristående "To: Gerard" raka motsatsen och der enda som verkligen behöver ses bland extramaterialet. Det är en oväntat emotionell kortfilm om en gammal man som jobbar som postsorterare men har en inneboende dröm om att trolla och slumpen gör att det blir så. Men det är bara början. Förutom att filmen skickligt gestaltar sleight of hand trycker den igång mina tårkanaler så jag nästan skäms framför tv:n. Oerhört bra.

Lite bloopers från röstinspelningen och ett kommentarspår finns också med.

1. Det är ingen tvekan om att Eep är animerad med Emma Stone som förlaga. Åtminstone när det gäller hennes mun som är precis likadan.

2. Filmen ska enligt uppgift vara Nicolas Cages hundrade skådespelarinsats. Det blev även Cloris Leachmans sista röstskådespelarinsats då hon avled i början av 2021.