Ett ordentligt lyft sedan sist

Om den första säsongen av "Space Force" kändes ojämn och stundtals lite bökig är den andra omgången ett ordentligt lyft. På något sätt känns serien mer fokuserad kring ett fåtal karaktärer som blivit mer av ett team på alla plan. Sist fanns det en rå jargong mellan karaktärerna som var av det osympatiska slaget. Så är det inte nu och jag gillar det. Det blir som sagt en tydlig teamkänsla och det är klart positivt på alla plan. Dessutom känns det som serien blivit lite lättare att hänga med i, med färre inslag av tung vetenskap som drivande motor. Även det klart positivt.

Kort rekapitulation: General Mark Naird (Steve Carell) utses som ledare över en sjätte amerikansk militärstyrka: Space Force. Han får kämpa med näbbar och klor för att dels hålla fason på sin personal och dels för att bli tagen på allvar bland de övriga militärstyrkornas ledare och den amerikanska regeringen. Det senare är svårast. Säsong ett slutade med att både USA och Kina hamnade på Månen samtidigt och det blev ett kaos som i inledningen av denna säsong måste redas ut.

Naird och hans närmaste - forskarna Dr. Adrian Mallory (John Malkovich) och Dr. Chan Kaifang (Jimmy O. Yang), assistenten Brad Gregory (Don Lake), mediastrategen Tony Scarapiducci (Ben Schwartz), astronauten kapten Angela Ali (Tawny Newsome) och hans dotter Erin (Diana Silvers) - har åkt till Pentagon för förhör om vad som hänt, vilket är avgörande för Space Forces framtid. Förhöret går bra men som straff får de otroliga budgetåtstramningar som påverkar allt. Bland annat måste de lägga ned ett pågående Marsprojekt där en ensam astronaut redan är på väg mot planeten och har varit det ett tag. Nu gäller det att styra Space Force-skutan smart och effektivt tills det är dags att återkoppla till regeringen.

Den karaktär som genomgått störst metamorfos från första säsongen är Ben Schwartz mediastrateg som var en ganska enkelspårig figur sist. Den här gången är han avsevärt mer sympatisk och empatisk när han bland annat blir en medlare i relationen mellan Dr Chan och kapten Ali. De har ett förhållande som haltar vilket grundar sig i Alis traumatiska upplevelser på Månen. Hur ska de hitta balansen?

I övrigt är det mycket sökande. Erin funderar över vad hon ska göra med sitt liv och både en och två och tre karaktärer får tunga jobberbjudande att ta ställning till. Finns det en framtid på eller för Space Force? Och Naird själv får kämpa mot både njursten och ångest.

Det låter kanske inte så kul men jag tycker att "Space Force" verkligen hittat rätt ton till sin andra, något kortare säsong. Sist ansåg jag att serien började hitta tonen när ett mörkare allvar kröp in och tyckte att mixen av högt och lågt skulle förfinas. Jag är inte säker på att det har skett, men vad som än har skett har lyft serien ordentligt. Jag vill definitivt se mer av "Space Force" framöver!

1. Patton Oswalt spelar den ensamma astronauten som är på väg till Mars.

2. Man är fortfarande otroligt skickliga på att inte berätta vad Nairds fru, spelad av Lisa Kudrow, gjort för att hamna i fängelse. Det är på väg att berättas några gånger men vi tittare får inte veta något. En som får veta är Patton Oswalts astronaut som säger "fick hon BARA 20 år för det?!" till exempel.

3. Jag vet inte riktigt varför säsongen bara blev sju avsnitt i stället för tio som det var med den första omgången. Kanske var det pandemirelaterat eller så har det att göra med budgeten. Seriens produktion flyttade från Los Angeles till Vancover för att skära i kostnaderna. Kanske skars även antalet avsnitt ned?

ANDERS JAKOBSON (2022-03-02)