Mörkt om krisande musikaliskt äkta par

Liten killgissning här men Josephine Bornebuschs långfilm "Orca" gjordes hastigt och lustigt för att pandemin satte stopp för inspelningen av en ny tv-serie. Kan det ha varit "Harmonica"? Det känns sannolikt.

Likt Bornebuschs övriga produktioner, som i synnerhet inkluderar serien "Älska mig", är "Harmonica" en serie som bottnar i ett ganska tungt drama. I det här fallet det krisande äkta paret Harry (Jonas Carlsson) och Monica (Bornebusch). Ett 20-tal år tidigare var de det internationellt framgångsrika bandet Harmonica som gjorde skivor och turnerade världen runt men som för ungefär 16 år sedan avslutade karriären hastigt efter en djupt personlig tragedi. Tiden sedan dess har varit tufft för paret som börjat glida i från varandra. När en möjlighet till att göra en ny turné med Harmonica uppenbarar sig ger Monica Harry ett ultimatum: Antingen gör vi turnén eller så skiljer vi oss.

Motvilligt går Harry med på turnén, men han vill verkligen inte spela gruppens stora och banala hit "Champagne". Harry, numera nykter alkoholist, tycker att låten är rent skräp, men vad gör man när det är den enda låt folk minns? Med i turnésällskapet är bandets andra par, keyboardisten Lisa (Nina Zanjani) och basisten Tobbe (Jörgen Thorsson) och den fruktansvärt anonyme trummisen Hawk (Hakan Vreskala). Lisa och Tobbe hatar varandra och stämningen är inte direkt lysande. Med på turnén är även Monicas bror Tomas (Eric Ericson) som är bandets manager och turnéledare. Det är han som dragit igång turnén och det är tydligt att han gör det för sin egen skull. Han behöver pengar och det snabbt.

Turnén blir långt ifrån en braksuccé och helt plötsligt dyker ett erbjudande upp som förändrar balansen mellan Harry och Monica totalt och allting vänds upp och ned.

Som musiker med en del turnerande i bagaget kan jag känna igen mig i delar av serien och turnélivet är faktiskt ganska bra skildrat. Sen kan jag störa mig på detaljer som att Harry och Monica skriver en låt på väg till första giget som resten av bandet bara helt magiskt kan spela under konserten. Inte helt trovärdigt, men låt gå för att det fungerar i sammanhanget.

I serien finns ett tema om föräldrar och barn, vilket framför allt skildras i Harrys relation till sin pappa Mats (Dag Malmberg) som är någon sorts proggveteran som givetvis tycker att allt Harry gjort är skit och att han inte nyttjat sin talang till något vettigt. I en stark scen säger Harry ifrån på allvar för första gången. Det är ett sådant där ögonblick där Jonas Carlsson verkligen visar vilken bra och trovärdig skådespelare han är.

Överlag är serien välskriven och välspelad. Den är också betydligt mörkare än vad man kanske tror från första början, men det gör också att serien faktiskt bara blir bättre. Lite tuggmotstånd är bra att få och helt befriad från skratt är den inte.

1. Jag har svårt att få grepp om vilket slags band Harmonica egentligen är. Det är inte så att det går att hitta någon tydlig förlaga, typ som att de är en variant av Roxette eller Cardigans eller något annat internationellt stort svenskt band. Lika svårt är det att få grepp om hur de faktiskt låter. Den stora hiten "Champagne" är en popdänga medan det mesta andra är mer lågmält åt ett countryfärgat singer-songwriter-håll. Låtarna finns att lyssna på på Spotify.

2. Jonas Carlsson har skrivit originalmusiken, enligt förtexterna. Han och Josephine Bornebusch har skrivit serien ihop och Bornebusch har stått för regin.

3. Dörren är väl inte helt stängd för en fortsättning men jag skulle tycka att det vore fint om det faktiskt inte blev mer.

ANDERS JAKOBSON (2022-03-24)