Filminspelningen från helvetet

I den här filmen heter den 23:e största filmfranchisen i världen "Cliff Beasts" och har genererat fem filmer. Nu är det dags för den sjätte. Det är också pandemi och för att klara av produktionen under så säkra förhållanden som möjligt har filmteamet, skådespelarna och lite övrigt löst folk rest till ett ståtligt hotell i England som fungerar som boende och filmstudio.

Carol (Karen Gillan) återvänder till franchisen efter att ha stått över en film och gjort ett riktigt karriärsmagplask i stället, men nu är hon mer eller mindre tvingad att stå ut med tre månaders inspelning. Det är ju bara att kliva in i bubblan och göra sitt jobb, eller?

Carol återförenas med sina forna franchisekollegor Lauren (Leslie Mann), Dustin (David Duchovny), Sean (Keegan-Michael Key) och Howie (Guz Khan) samt nykomlingarna Dieter (Pedro Pascal) och TikTok-stjärnan Krystal Kris (Iris Apatow). Till en början rullar det på fint men sen blir det snabbt problematiskt. En skådespelare ballar ur och karaktären dödas. Dustin kraschar med regissören Darren (Fred Armisen) om manuset och hela ligan drabbas av en influensa som ställer till det. Inspelningen drar ut på tiden och Carol börjar tycka att de hålls fånga på inspelningsplatsen och hon har ju rätt. Filmbolaget tänker inte låta dem gå innan filmen är klar, hur illa den än blir.

Det är Judd Apatow som regisserat denna namnkunniga film som även rymmer folk som Kate McKinnon, Peter Serafinowicz, John Lithgow, Daisy Ridley, John Cena och James McAvoy i större och mindre roller. Till en början är filmen en trög satir som gör mycket väsen av sig men levererar få skratt, men ju mer urballad filmen blir, ju roligare blir den. Det blir aldrig någon riktig skrattfest men stundtals bjuder "The Bubble" på en vansinnig resa som det är ganska skoj att dras med i.

1. Filmen lanserades med en teaser för "Cliff Beasts 6: Battle for Everest: Memories of a Requiem" som inte på något vis avslöjade att det var filmen i en film. För övrigt är det helt genialt med en filmtitel med två kolon.

2. En av filmens roligaste scener använder sig av den så kallade deep fake-tekniken på ett väldigt kul vis.

3. Sekvenserna från "Cliff Beasts 6" som vi får se då och då har ändå förhållandevis avancerade dataeffekter. Jag har definitivt sett seriösa filmer som sett sämre ut.

ANDERS JAKOBSON (2022-04-28)