Onödigt tillkrånglat format skadar serien

George Pelecanos och David Simon som för 20 år sedan satte Baltimore, Maryland på tv-kartan med "The Wire" återvänder nu till den problematiska staden med "We Own This City" - en miniserie i sex delar som till skillnad från "The Wire" är helt verklighetsbaserad. Jag upplever serien som väldigt komplicerad med ett överdrivet invecklat tidshoppande som emellanåt går nästan 20 år tillbaka i tiden för att ge någon sorts inblick i vissa av karaktärerna.

En ny "The Wire" är det verkligen inte, men däremot en intressant skildring av kriminell stad vars polisiära system krackelerat. En anledning är fallet med Freddie Gray som greps 2015 och under mystiska omständigheter dog i polisens förvar. Det hela fick ett efterspel där flera poliser valde att inte göra sitt jobb då de var rädda för konsekvenserna om något skulle gå fel. I serien skildras detta av ett ingripande där poliserna plötsligt släpper allting inför ett myller av filmande mobilkameror.

En annan anledning är något slags statistiskt kryphål där poliser anhåller folk för småsaker och håller dem bakom lås och bom under några dagar innan de släpps helt utan juridisk påföljd. Påfallande ofta är de anhållna afroamerikaner som i vissa fall förlorar sina arbeten för att de inte kunnat gå till jobbet som vanligt.

En tredje anledning är det som serien kretsar mest kring, nämligen en skara korrumperade poliser som begår värre kriminella handlingar än det bus de jagar. Det handlar om styrkan Gun Trace Task Force som är civilklädda poliser som rånar buset på drogpengar och knark för att dryga ut lönekuvertet. En central figur här är Wayne Jenkins (Jon Bernthal). Genom seriens flitiga flashbackberättande återges Jenkins resa genom kåren från nybliven patrullerande rookie till den värsta av de värsta.

Gun Trace Task Force blir intressanta för både FBI och justitiedepartementet som utreder poliserna på olika håll. Här blir det stundtals faktiskt lite "The Wire"-vibbar när FBI avlyssnar Gun Trace Task Force-polisernas telefoner. Och på tal om "The Wire" så dyker några bekanta ansikten upp, till exempel Jamie Hector som mordutredaren Sean Suiter. Hector spelade den iskalla Marlo Stanfield i "The Wires" andra hälft. Här gör han en polis som vill göra ett ärligt och bra polisarbete, men som likt alla andra gjort en karriärsresa inom kåren och stundtals korsat vägar med Jenkins och därmed dras han in i utredningen lite från sidan.

Som sagt, det är en ganska komplicerad historia att hänga med i. Dels på grund av röran den skildrar och dels på grund av det röriga berättandet. Det känns lite som man blivit snuvad på en bättre helhetsupplevelse på grund av ett onödigt bökigt berättargrepp. Lite trist, men bortom det lilla störande lagret är det tydligt att manuset och skådespelarinsatserna är av prima kvalitet.

1. Serien är baserad på en reportagebok av Baltimore Sun reportern Justin Fenton.

2. Den regisserades av Reinaldo Marcus Green som gjorde "King Richard".

3. Minst åtta andra skådespelare som var med i "The Wire" är med i serien.