Fall, mord eller uggla?

Jag såg aldrig dokumentärserien "The Staircase" (Netflix). Det är ju lite tur, för annars hade det kanske varit lite segt att se miniserien på samma namn. Det är ju trots allt samma story, om än i ena fallet dokumentärt berättad och i andra dramatiserat med adderade nyanser. Produktionen av dokumentärserien är i allra högsta grad en del av miniseriens berättelse och jag måste säga att jag är lite sugen på att se dokumentären så här i efterhand.

Fallet är tämligen välkänt. Den 9 december 2001 hittar den amerikanska författaren Michael Peterson (Colin Firth) sin fru Kathleen (Toni Collette) livlös och döende vid fotändan av en trappa i deras gigantiska hus. Kathleen har ramlat och slagit sig fördärvad. Det är blod över allt och hennes liv går inte att rädda. Men när kroppen undersöks påträffas skador som är svåra att förklara av ett fall och i och med att Michael var den enda som var närvarande i huset riktas misstankarna åt hans håll. Har han slagit ihjäl sin fru? Det som förvärrar Michaels situation är att det kommer fram att han har och har haft homosexuella förbindelser med andra män och att Kathleen fått reda på detta skulle varit hans motiv till att ta hennes liv. Michael menar att hans "hemliga liv" inte var en hemlighet för Kathleen utan att det var något hon accepterade. Men det blir allt för svårt för Michael att bevisa sin oskuld och nästan två år efter Kathleens död döms han till livstidsfängelse för mord.

Serien berättas parallellt i flera olika tidsperioder. Dels direkt efter dödsfallet och den efterföljande perioden fram till domen, dels 2011 och 2017 då det händer saker med fallet och dels tiden precis innan dödsfallet. Det sistnämnda gör att vi får en bättre bild av både Kathleen och förhållandet mellan henne och Michael. Sympatiska och osympatiska drag framställs hos båda. Dessutom stiftar vi bekantskap med deras komplicerade barnaskara. Sönerna Todd (Patrick Schwarzenegger) och Clayton (Dane DeHaan) som Michael fick med sin första fru, döttrarna Margaret (Sophie Turner) och Martha (Odessa Young) som Michael blivit förmyndare för efter att deras biologiska föräldrar dött och dottern Caitlin (Olivia DeJonge) som Kathleen fått med sin första man.

Trots bristen på blodsband är de fem barnen väldigt tajta och stöttar sin pappa. I alla fall inledningsvis, men när Caitlin får se obduktionsbilder på sin mamma stödjer hon åklagarens teori om att Michael mördat Kathleen, och det är även ett spår som Kathleens två systrar väljer.

Det finns helt klart ett spänningsmoment i serien men i grund och botten är det en dramatisk familjeskildring där huvudpersonen får övervikt på minuskontot. Colin Firths gestaltning av Michael Peterson är trovärdig och besvärlig i betydelsen att Peterson faktiskt inte verkar vara någon speciellt trevlig typ. Som seriens tagline lyder: "There is no truth without lies" - Michael säger inte alltid sanningen och han säger inte heller speciellt smidiga saker i alla lägen. Det gör figuren till en komplicerad person som är svår att få grepp om eller ta på allvar. Toni Collette får tack och lov mer att göra än att bara spela ett lik och inte heller hennes Kathleen är en felfri person.

De som sett dokumentärserien eller hängt med i fallets utveckling under de senaste 20 åren vet förstås hur allting slutar. Jag var lyckligt ovetande, men jag hade kanske hoppats på något mer när serien går i mål. Jag ska inte säga att jag är besviken, men jag hade gärna velat bli lite mer överraskad, om man säger så.

1. Harrison Ford var aktuell för huvudrollen men hoppade av och ersattes av Colin Firth.

2. Eftersom det finns olika teorier kring hur Kathleen dog får vi även i serien se olika varianter av dödssekvensen. Det är ganska blodiga scener som är välgjorda och ganska trovärdiga allihop. Oavsett hur det faktiskt gick till så dog Kathleen på ett oväntat brutalt vis.

3. Uggleteorin som läggs fram är märkligt sannolik och samtidigt helt otrolig.

ANDERS JAKOBSON (2022-06-16)