Bland det bästa jag någonsin sett

Som utlovat redan när säsong två av "Love Death + Robots" kom förra året, så har vi nu fått en tredje säsong. Vi får ytterligare åtta kortfilmer, animerade av olika studios i olika stilar, och som alla anknyter till just kärlek, död och/eller robotar. Det är inte utan att man har lite lägre förväntningar, inte bara för att det är tredje rundan, utan för att man märkte en viss nedåtgång redan i förra säsongen. Det visar sig vara ogrundad oro.

Först ser vi återkomsten av de tre robotarna som reser runt i en postapokalyptisk värld efter att mänskligheten tagit kål på både sig själv och allt annat. En humoristisk, om än lite uppenbar satir över dagens samhälle och var man kan tänka sig att vi är på väg. Andra humoristiska inslag får vi i den hysteriska "Night of the mini dead" som är en sex minuter lång turboladdad zombierulle, och blodet fortsätter att spruta i "Mason's rats" och "Kill team kill" där man har problem med olika djur.

Seriös sci-fi blir det förstås också. I "The very pulse of the machine" befinner sig två astronauter på Jupiters måne Io, när en av dem förolyckas. Medan den överlevande försöker ta sig tillbaka till stationen, försöker någonting ta kontakt med henne. "Swarm" berättar om människor som studerar ett utomjordiskt insektsliknande ekosystem, men deras experiment skapar en oväntad reaktion i svärmen.

Redan efter att jag bara sett ett par avsnitt, står det klart för mig att det är bättre än förra säsongen - kanske bättre än första. Det finns inga dåliga avsnitt alls, och tendensen till abrupta slut utan egentlig upplösning är tacksamt minimerad. Humorn kanske inte faller alla i smaken då en del avsnitt är lätt hysteriska, men andra avsnitt bjuder på filosofiska tankenötter så det jämnar ut sig. Och slutavsnittet "Jibaro" är bland det bästa jag någonsin sett.

Inget. Går man däremot in på seriens Twitter-konto så kan man t.ex. se produktionsskisser och annat kul.

1. Vi ser många kända namn som gett röster till filmerna. Joel McHale, Seth Green, Rosario Dawson, Craig Ferguson och Joe Manganiello är bara några av dem.

2. Från början skulle den andra säsongen innehållit fler avsnitt, men för att få mer tid - inte minst på grund av Covid-19 - så lade man över en del avsnitten till en tredje säsong i stället.