Utmärkta animationer och gestaltningar

Historien har visat att "Bilar" blivit en av de minst omtyckta Pixar-filmerna, vilket jag i dag har svårt att förstå. Jag hör inte till de som tycker illa om filmen, speciellt inte efter att ha sett om den i denna fin-fina 3D-version. Det är svårt att klaga på varken animationer, karaktärer och story. Pixar-historiskt sett kom filmen efter två filmer om förhållandet inom familjer, och återvände i stället till temat vänner à la "Toy Story"-filmerna och "Ett småkryps liv".

Sportbilen Lightning McQueen är den snabbast avancerande rookiebilen på tävlingsbanorna. Det går så bra att han tillsammans med två andra bilar - veteranen The King och den småelaka Chick Hicks - ska göra upp om totalsegern där ett stort sponsoravtal står på spel.

På väg till den avgörande tävlingen kommer Lightning bort från sin trailer och lyckas i förvirringen hamna mitt i Radiator Springs, en bortglömd småstad längs den ödelagda Route 66. Eftersom han är en sportbil kör han givetvis för fort och får som straff stanna kvar i staden och hjälpa till att asfaltera om huvudgatan.

Den egotrippade och tävlingsinriktade Lightning gnäller förstås så det står härliga till, men med tiden upptäcker han nya kvalitéer i livet och får något han inte haft tidigare: vänner. Samtidigt finns det somliga från hans gamla värld som undrar vart han tagit vägen...

"Bilar" är en förtjusande historia från mästarna Pixar. Att det är de som står för de bästa animerade filmerna är väldigt tydligt, även andra titlar i katalogen kanske nämns oftare. De kan konsten att berätta en bra historia, skapa sköna karaktärer och de mest fantastiska animeringar. "Bilar" var ett gigantiskt kliv framåt där detaljrikedomen är snudd på hisnande. Trots att karaktärerna är klassiska "cartoons" är filmen i sin helhet oerhört realistisk utseendemässigt.

Pixars koncept med att låta djur och objekt få mänskliga egenskaper har kanske aldrig varit mer raffinerat än i denna film. Hur kan man ge BILAR ett min- och kroppsspråk? Tja, Pixar kan, det är tydligt. Detaljerna är det roliga, som att till exempel långtradarna som transporterar bilarna mellan tävlingarna faktiskt har en truckerkeps på sig. Otroligt finurligt och coolt.

Karaktärerna är mycket bra och får sina röster duktigt av skådespelare som Owen Wilson, Paul Newman, Bonnie Hunt, Larry The Cable Guy, Cheech Marin, George Carlin, John Ratzenberger och Michael Keaton. "Bilars" dåliga rykte är mitt tycke inte alls motiverat.

3D-VERSION

"Bilar" gjordes inte i 3D när den visades på bio utan är något som gjorts i efterhand, och det är bara att tacka och ta emot. Det blir verkligen ett lyft, både i de snabba racingscenerna och i de storslagna öppna landskapen längs Route 66 och Radiator Springs. Jag känner dock att effekten kunde tagits tillvara på lite mer i de sistnämnda scenerna, men i sin helhet är det väldigt bra och ett snyggt komplement till de redan imponerande animationerna.

Till denna utgåva av "Bilar" erbjuds alternativa vis att se filmen. Man kan kombinera tittningen med ett spel där man ska hitta bilar, vilket givetvis känns som något för de yngre tittarna. De lite äldre kan välja "Cine-Explore" där man kan välja mellan två olika kommentarspår och se minidokumentärer med bakommaterial, skisser och bilder samt bortklippta scener medan man tittar. En massa olika varianter alltså.

Det mesta av det valbara materialet finns även att se separat och i en rad - i dag lite lätt föråldrade - dokumentärer får man allt om hur filmen kom till, som kompletteras av en längre "inspirations"-dokumentär. En av de mest minnesvärda minidokumentärerna handlar om alla företagslogos och designer man var tvungna att komma på. Vilket jobb för något som man knappt lägger märke till men som man definitivt hade saknat om det inte fanns där.

Det finns även två exklusiva kortfilmer. Den ena är vad som borde vara den första "Bilar"-kortfilmen där bärgningstrucken Mater står i fokus. Han gillar att jävlas med de andra, men i den här filmen jävlas de tillbaka. Den andra kortfilmen handlar om två stycken enmansband som tävlar om en liten flickas gunst, och hennes enda peng. Vem spelar bäst? Vem får pengen? I denna avdelning kan man även se filmens epilog i helskärm (i filmen visas den samtidigt som eftertexterna rullar), samt delar av Pixar-kortisen "Boundin'" där originalkaraktärerna byts ut mot "Bilar"-karaktärer.

Jag är inte helt förtjust i extramaterialets gränssnitt som kräver en hel del fjärrkontrollsklickande, men det som finns är fullt godkänt.

1. Pixar brukar alltid göra något extra av eftertexterna. I många filmer har de skapat bloopers, men i "Bilar" sitter bilarna på en drive-in-bio och ser tidigare Pixar-filmer med bilar som skådespelare. Otroligt fiffigt och roligt, speciellt när Pixar-veteranen John Ratzenbergers långtradarkaraktär inser att det är samma röst i alla filmer - det vill säga hans egen...

2. Jag kan inte påstå att jag är direkt intresserad av motorsport, men man blir snabbt medryckt i "Bilar" rafflande scener. Men samtidigt är den tempofattiga delen i Radiator Springs som är filmens hjärta.

3. Filmen har ynglat av sig i en uppföljare ("Bilar 2"), en rad kortfilmer ("Bärgarens hejdlösa historier") och en spin-off i luften ("Flygplan").

ANDERS JAKOBSON (2014-02-06)