Från en andra apokalyps till en tredje

Formen på "The Umbrella Academy" är nu tämligen satt: Vår antihjältegrupp kämpar för att förhindra en apokalyps och när de klarar av det skapar de oundvikligen orsaker till att ny apokalyps står på tur - och så vidare. Är det en planlös upprepning från säsong till säsong? Nej, inte alls - detta är en serie som utvecklas och förfinas från avsnitt till avsnitt och om jag blev förtjust i den när säsong ett kom, är jag mer eller mindre förälskad i den när jag sett klart säsong tre. Jag gillar verkligen tv-serier som har en uppåtgående kurva på det här viset, som bara blir bättre och bättre samtidigt som den inte upprepar sig.

Kort resumé: Den 1 oktober 1989 föddes 43 barn runt om i världen av mammor som inte var gravida när dagen började. Alla barn har unika krafter och den excentriska miljardären Sir Reginald Hargreeves (Colm Feore) adopterar sju av dem. De blir The Umbrella Academy, en ung superhjältegrupp som splittras efter ett tag när två av dem försvinner på olika sätt och resten börjar inse att deras ovalda far inte är världens bästa förälder. När Reginald dör återförenas barnen och en av de som försvann, Nr 5 (Aidan Gallagher) som utseendemässigt fortfarande är 13, varnar de andra för en stundande apokalyps och den dysfunktionella syskonskaran måste samarbeta.

Säsong ett slutade med att Nr 5, vars superkraft är att han kan hoppa i tid och rum, plockade med sig sina syskon och de hamnade under olika tider på 60-talet i Dallas där de var och en etablerade nya liv, tills Nr 5 letade rätt på dem utifrån att en ny apokalyps stundade. När de återigen samarbetat för att klara av den, hoppade gänget tillbaka till sin egentliga nutid där nästa överraskning väntade: Reginald lever och har sitt hus fullt av sju barn med superkrafter - The Sparrow Academy.

Det är där vi tar vid. De sex syskonen blir smått paffa att se sin egen Nr 6, Ben (Justin H. Min), livs levande då han är den enda av dem som dött, men i den här tidslinjen är han högst levande och dessutom en väldigt dryg och osympatisk typ som med sina sex andra syskon, där en är en svävande kub (?!), utgör en annan sorts sammanslutning av hjältar. Givetvis ses The Umbrella Academy som inkräktare och det blir en omedelbar uppgörelse som slutar i ett slags dödläge. The Umbrella Academy checkar in på Hotel Oblivion och försöker lista ut vad som egentligen pågår.

Något som hänt sedan förra säsongen i det verkliga livet är att Ellen Page blivit Elliot Page och det har lett till att Nr 7, Vanya blir Victor. Inget konstigt med det, tycker syskonen och så är det inte mer med det. Den karaktär som växer mest i denna säsong är Nr 4, Klaus (Robert Sheehan), den chosefria knarkaren vars superkraft är att han kan se döda människor. Han blir instrumentell när han som den enda av dem försöker närma sig Reginald, vilket så småningom ska leda till att Klaus ska lära sig att hantera en annan kraft han inte visste att han hade. Jag gillar verkligen karaktärens utveckling.

Det samma kan jag inte säga om Nr 3, Allison (Emmy Raver-Lampman), som kan manipulera människor till att göra vad som helst. Allison som i förra säsongen hann skaffa man och barn har förlorat allt och är arg och bitter, speciellt på Victor. Den här karaktärsutvecklingen är lite bökig. Nr 1, Luther (Tom Hopper), med sin superstyrka, är den i syskonskaran som får bäst kontakt med den andra familjen, medan Nr 2, Diego (David Castañeda), knivkastaren, har fullt upp med sin före detta partner Lila (Ritu Arya) som dyker upp med ett barn hon säger är hans.

Men till apokalypsen: I samband med att familjen manipulerat tidslinjen har de orsakat en paradox som gestaltas av ett sorts svart hål som successivt börjar sluka levande och död materia, med Hotel Oblivion som en central och säker plats. De olika två akademierna kommer att behöva samarbeta för att kunna rädda världen från en oundviklig undergång och parallellt får vi veta betydligt mer om mysteriet kring Sir Reginald Hargreeves.

Som jag redan konstaterat anser jag att serien bara blir bättre och bättre så jag njuter under samtliga tio avsnitt. Seriens interna mytologi och karaktärsutvecklingen (med ett undantag, enligt ovan) är fullständigt utmärkt. "The Umbrella Academy" är en riktig pärla i Netflix originalutbud.

1. Det är i dagsläget inte känt ifall "The Umbrella Academy" blir förnyade av Netflix. Om så är fallet har seriens skapare sagt att den fjärde säsongen blir den sista. Men skulle den inte komma tillbaka har man inte lämnat några direkta lösa trådar och skulle serien sluta nu skulle jag känna mig ganska tillfredsställd med slutet.

2. I varje säsong har jag lyft fram Aidan Gallagher som den stora stjärnan och så även denna gång. Nr 5 - yngst och äldst och coolast - är en allt igenom lysande karaktär, men dessvärre kan man inte låta Gallagher vara "13 år" hur länge som helst...

3. Det fanns några Sverige-kopplingar sist. Det finns det nu också, i alla fall musikaliskt då First Aid Kits "My Silver Lining" spelas i ett avsnitt.

ANDERS JAKOBSON (2022-07-28)