Småkul som blir banalt

Sandra Bullock spelar författaren Loretta Sage som skriver vad som kan beskrivas som tantsnusk i äventyrsmiljö om hjältinnan Dr. Angela Lovemore och hennes kärlekspartner Dash McMahon. Det har tagit lite tid för Loretta att få klart sin senaste bok då hon ledsnat rejält efter att förlorat sin man och samtidigt insett att det hon skriver är trams och skit. Dessutom ska bokseriens omslagsmodell Alan (Channing Tatum) dyka upp hela tiden och "vara Dash". Nej, det är dags för Loretta att lägga ned Dash om det blir en till bok.

Föga ska hon veta att en av de som läst hennes senaste bok är miljardären Fairfax (Daniel Radcliffe) som faktiskt vet lite mer om de myter och miljöer Loretta skriver om än den generella snusksugna läsaren. Han ser att Loretta korrekt översatt text som pekar på var den försvunna staden hon skrivit om faktiskt finns, i vilken det ska finnas en grav med en ovärderlig skatt. Denna vill Fairfax hitta men Loretta tackar nej till att hjälpa till varpå Fairfax kidnappar henne. Den till synes odugliga modellen Alan ger sig av för att rädda henne och de hamnar i ett äventyr likt de hon skrivit om där de farliga situationerna avlöser varandra och känslor väcks till liv.

Premissen är ändå lite småkul och filmen knyter an lite till forna tiders romantiska komedier i äventyrsmiljö, till exempel klassikern "Den vilda jakten på stenen" med Michael Douglas och Kathleen Turner där hon spelar en författare som hakar på en äventyrare.

Men "småkul" blir successivt banalt och i slutändan blir "The Lost City" en ganska tramsig film med en plott som är så given att man som van filmtittare kan förutspå allt som kommer att hända i filmen. Det är också en film fylld av stora namn, som till exempel Brad Pitt i en rolig roll som just den typ av smart och snygg äventyrare som Loretta skriver om. Men stora namn räcker inte hela vägen och "The Lost City" blir lite av en besvikelse.

En rad kortare bakomfilmer tar upp allt från karaktärer till inspelningsplatser, specialeffekter och kläder. Det är totalt sju stycken som ger någon sorts helhetsbild av filmen.

Detta kompletteras med en rad bortklippta scener och bloopers.

1. Europe, eller snarare Joey Tempest, får lite pengar för sin "The Final Countdown" som spelas några gånger i filmen.