Mysig, men bekant familjefilm

Mitt ute i havet går ett fartyg under och lämnar en ung pojke till sitt öde. Pojken plockas upp av skeppet Inevitable och dess kapten Crows (Jared Harris) tar sig an honom som en son. Han växer upp och blir Jacob (Karl Urban) som är den främste monsterjägaren som seglar på haven.

På ett barnhem bor Maisie (Zaris-Angel Hator) efter att hennes föräldrar dött ute till havs, dödade av ett havsmonster. Maisie drömmer om att bli en monsterjägare, precis som sina föräldrar, och hennes mål är att segla med Inevitable. När skeppet kommer in till hamn ser hon sin chans och smyger ombord när ingen ser.

Crows ger sig ut på sin sista resa som kapten innan Jacob tar över. Siktet är inställt på det största och värsta monstret av dem alla - Blustern. När de väl hittat monstret går dock inte allt enligt planerna och både Maisie och Jacob hamnar i havet. Självklart innebär detta inte slutet för dem, det blir snarare deras början. En början för att inse att dessa havsmonster kanske inte är så farliga som de först trott.

"Havsmonstret" är en familjefilm som lockar in och trollbinder sin yngsta publik, mycket tack vare de klara färgerna på framförallt monstren. Maisie döper till och med Blustern till "Röd" och sin nyfunna sidekick till "Blå". Animeringen är stundtals väldigt vacker, exempelvis i vattnet som ser ut som riktigt vatten och det är lätt att även som vuxen fascineras då och då. Dock finns det vissa delar som lämnar lite övrigt att önska, exempelvis berättelsen. Det är ingenting egentligt fel på den, mer än att den har gjorts så många gånger förr. En film som ganska snart kommer upp i tanken är "Draktränaren". Grundberättelserna är nästan identiska - människor som jagar monster, speciellt ett som sägas vara det farligaste av dem alla, men en ung karaktär upptäcker att de egentligen är ganska vänliga. Samtidigt påminner Röd väldigt mycket om drakarna i "Draktränaren". Detta är inte något jätteproblem, familjefilm är trots allt en typ av genre där man kan komma undan med att berätta mer eller mindre samma historia om och om igen. Min enda önskan hade varit att den förhöjts lite, tagits bättre tillvara. Nu missar man att följa upp ganska stora saker som byggs upp i olika delar av filmen. Det är ganska synd, då en snyggare inramning rent berättelsemässigt hade kunnat fånga de vuxna på ett bättre sätt.

Trots sina brister i berättelsen går det inte att frångå att filmen bjuder på en värdefull läxa att lära för de unga i en tid där medierna har en betydande roll. Man ska inte tro på allt man läser. I stället ska man öppna ögonen och ta reda på hur det ligger till på egen hand. Även de vuxna får sig en liten läxa i att ibland är det bra att lägga undan sina egna värderingar och det man lärt sig för att i stället se saker från ett barns perspektiv. Ett barn som ännu inte hunnit färgas allt för mycket av världen runt omkring.

"Havsmonstret" är, trots några brister i berättelsen, en ganska mysig film att se tillsammans med familjen.

1. Ett av havsmonstren påminner om en stor krabba, vilket vi även får se i filmen "Vaiana " som skrivits av Chris Williams. Även "Havsmonstret" är skriven av Williams.

2. Detta är Chris Williams, som står för manus och regi, första film för Netflix. Han är tidigare främst känd för att ha jobbat med Disney på filmer som "Vaiana", "Bolt" och "Big Hero 6". Han gjorde även rösten till Oaken i "Frost".

3. Filmen är avlägset baserad på "Moby Dick".

EMMA ÅKERLIND (2022-08-18)