Tjena alla Marvelmonsterdiggare

Med Disney+ som sekundär plattform har Marvel plötsligt fått möjlighet att ta ut svängarna ordentligt. Jag tänker inte nödvändigtvis på de serier som rullat på sedan "WandaVision" (2021) som kompletterat den större MCU-berättelsen, utan de möjligheter som nu givit oss den första specialen av förmodligen många: "Werewolf by Night". Här får Marvel utforska den mer monsterbetonade delen av sitt serieuniversum och gör det i en mycket snyggt gjord timme som flirtar med gamla tiders svartvita skräckfilmer och dessutom plockar fram en underbart gestaltad monsterkaraktär ur gömmorna.

Plotten går ut på att monsterjägaren Ulysses Bloodstone har gått ur tiden och hans magiska sten, Bloodstone - som är oumbärlig för en monsterjägare, ska gå vidare. Egentligen borde den rent hierarkiskt gå till hans dotter Elsa (Laura Donnelly) men hon har inte visat något större intresse och där med blivit av med arvsrätten. Men hon är ändå på plats när världens främsta monsterjägare bjudits in för att delta i en unik monsterjakt där endast en överlever och vinner rätten till stenen.

En av de inbjudna är Jack Russell (Gael García Bernal) som visar sig ha överlägset mest offer på sin lista. Det kan bero på att faktiskt också är ett monster, nämligen varulv. Det avslöjandet kommer dock en bit in i historien. Jaktens monster är ingen annan är Ted, eller Man-Thing, Marvels "svar" på DC:s Träskmannen/Swamp Thing. Jack har ingen avsikt att döda Man-Thing utan att i stället skydda det från övriga deltagare i tävlingen vilket så småningom leder till att tvingas förvandlas till varulv.

Den stora poängen är att specialen verkligen fångat känslan av gamla Universal Monsters-filmer, i synnerhet "The Wolf Man" (1941), när vi under större delen av historien rör oss i en svartvit kontrastvärld, komplett med skrap och damm på filmen och cigarettmärken för genuin old school-känsla.

Man kanske kan se specialen som en rolig bagatell men den är välgjord och spännande och min inre serienörd gråtjublar över att få se Man-Thing precis exakt så som han ser ut i tidningarna. Den här historien har kanske inte jättemycket med övriga MCU att göra men jag hoppas att det inte är det sista vi sett av Man-Thing och varulven Jack. En kul special och ett kul grepp. Det ska bli intressant att se vad mer man kan göra i det här formatet.

1. Marvels Man-Thing publicerades strax före DC:s Swamp Thing, men ingen av dem ska ses som en kopia av den andra. Seriernas två skapare var rumskamrater och inspirerade varandra samtidigt som de även plockade inspiration från ett äldre seriemonster.

2. Det påstås att specialen är svartvit för att avdramatisera de blodigaste inslagen. Jag tror att det är halva sanningen. Sen är den inte helt svartvit hela tiden.

3. Specialen är regisserad av Michael Giacchino som vanligtvis krediteras som kompositör till allt från "Lost" till massa Pixar- och Marvel-filmer. Specialen är hans första längre uppdrag som regissör. Den lär inte bli det sista!

ANDERS JAKOBSON (2022-10-10)