Deckargåta i lager på lager på lager

Efter succén med deckargåtan "Knives Out" skrev Rian Johnson kontrakt med Netflix om en uppföljare och nu när "Glass Onion" ramlade ut dan före julafton har arbetet på en tredje film redan påbörjats. Den sammanknytande karaktären mellan filmerna är överdjävliga detektiven Benoit Blanc (Daniel Craig) som är precis av samma skrot och korn som Agatha Christies olika bidrag till pusseldeckaregenren. Med det sagt behöver man förstås inte ha sett "Knives Out" för att se "Glass Onion". Det görs inga direkta syftningar på föregångaren i den nya filmen så det går utmärkt att ta sig an filmen som ett blankt papper.

Början av filmen är genialt konstruerad. Fyra vänner får samtidigt ett paket levererat från en femte vän. Paketet innehåller vad som verkar vara en solid låda som är omöjlig att öppna, men det är ett pussel. Eller snarare flera pussel som de får lösa tillsammans under ett flerpartssamtal. När det första är löst uppenbarar sig fyra nya och så fortsätter det så tills de kommit ända in i lådan och hittar en speciell inbjudan från deras förmögna vän Miles Bron (Edward Norton) som bjuder in dem till hans lyxhus på hans privata grekiska ö där de ska få umgås och lösa en mordgåta där offret är... han själv. De fyra vännerna, Birdie Jay (Kate Hudson), Duke (Dave Bautista), Claire (Kathryn Hahn) och Lionel (Leslie Odom Jr.) släpper allt de har för sina händer, roade av Miles inbjudan. En femte låda hamnar hos Andi (Janelle Monáe) som inte är lika road och en inbjudan hamnar hos Blanc.

Om Blanc är förvånad över att ha blivit inbjuden till detta kompisgäng är det inget mot vad Miles är. Han har nämligen inte skickat någon inbjudan till Blanc, men likväl är han där och världens främsta detektiv är förstås en välkommen krydda till Miles mordgåta. Den första gåtan för Blanc att lösa är hur alla personer hör ihop och det visar sig att alla på något sätt är beroende av Blancs pengar och stöd i sin dagliga verksamhet, alla utom Andi som närmast är fientligt inställd. Ett gammalt affärsgroll ligger i bakgrunden och spökar.

Mordgåtan är förstås en lek, men förvandlas snart till allvar och likt löken har lager på lager, har även detta fall det och Blanc får gnugga geniknölarna för att få ihop allt. Men hur mycket lär han sig på plats och hur mycket vet han egentligen på förhand?

Om man vill gotta ned sig en modern upplaga av en klassisk pusseldeckare där alla är potentiella gärningsmän är "Glass Onion" ett hett tips just nu. Tonen i filmen är skön och det är roligt med ensemblefilmer där alla skådespelare levererar. I och med att formatet är ganska etablerat blir det enkelt att gilla Benoit Blanc med sin "Southern drawl" och rent konceptuellt går det förstås att göra hur många filmer som helst med upplägget och karaktären.

Men ställd emot sin föregångare är "Glass Onion" en sämre film så till vidare att det är lite enklare att lista ut hur saker och ting ligger till och för att den faktiskt är lite väl lång. Två timmar och 20 minuter är kanske en halvtimme för långt, men det är ändå en underhållande och spännande behållning man får av filmen.

1. Precis som "Knives Out" döptes efter en låt (av Radiohead) är "Glass Onion" döpt efter The Beatles låt som spelas under eftertexterna.

2. Det grekiska lyxhotellet Amanzoe agerar som Miles hus i filmen. Flera av skådespelarna ville bo på hotellet under inspelningen men det blev för dyrt för produktionen. Rummen kostar runt 20 000 kronor per natt.

3. Ethan Hawke gör en liten cameo som en anställd till Miles som tar emot gästerna innan de far till hans privata ö. Hawke var i "närheten" (= Budapest, minst 150 mil bort!) och spelade in "Moon Knight" och kunde spela in sin del på en dag.

ANDERS JAKOBSON (2022-12-27)