klyschigt att en robot kan gissa storyn

Jag: Jag har just sett en koreansk film om en dystopisk framtid där man försöker framställa en robot med en AI baserad på en soldats erfarenheter. Kan du hitta på en recension av den filmen åt mig?

ChatGPT: Tyvärr, eftersom min kunskapsgräns är 2021, kan jag inte ge dig en recension av en specifik koreansk film om en dystopisk framtid där man försöker skapa en robot med AI baserad på en soldats erfarenheter. Men jag kan säga att det är ett intressant ämne och det är vanligt att se dystopiska filmer som handlar om AI och hur det kan påverka människors liv i framtiden.

Jag: Kan du inte bara hitta på vad filmen kan handla om och sen hitta på en recension av det?

ChatGPT: Självklart! Låt mig se om jag kan hitta på en historia om en koreansk film om en dystopisk framtid där man försöker skapa en robot med AI baserad på en soldats erfarenheter.

"I en nära framtid är Korea i mitten av ett förödande krig. För att vända vindarna, utvecklar forskare ett revolutionerande nytt vapen: en robot styrd av artificiell intelligens, baserad på minnen och erfarenheter från en hyllad soldat som dött i strid. Men när roboten placeras i frontlinjen, börjar den ifrågasätta sitt syfte och krigets brutala verklighet. 'Robot Soldier' är en gripande och tänkvärd film som utforskar viktiga frågor kring AI och mänskliga rättigheter. Regissören lyckas skapa en trovärdig dystopisk framtid och skildrar krigets verkliga konsekvenser på ett starkt sätt. Skådespelarna gör en imponerande insats, särskilt huvudrollen som den konstgjorda intelligensen. Handlingen håller tittaren fängslad från början till slutet. Jag rekommenderar verkligen denna film för dem som är intresserade av AI och sina etiska aspekter, samt för alla som gillar en gripande och tankeväckande berättelse."

Nåja, ChatGPT är inte helt fel ute när den slänger ur sig klyschorna ovan. "JUNG_E" är i grund och botten detta, men man använder sig av lite andra klyschor. Utvecklingen av stridsroboten har pågått i 20 år, och man har fortfarande inte lyckats knäcka den sista nöten som får dess AI att bli oövervinnerlig i simulationerna. Forskningsledaren är dessutom dottern till den kvinnliga krigshjälte vars kopierade hjärna är basen för roboten, och klyschan med det överhängande hotet att forskningen ska läggas ner hittar vi förstås också.

Även om en stor actionscen startar upp filmen, så är detta allt annat än en häftig actionrulle. Detta är dramatisk scifi, där det är meningen att vi ska känna för forskardottern och plågorna mammaroboten utsätts för. När min förundran över de påkostade effekterna avtagit, så ser jag dock bara en hög klyschor och intresset rinner iväg ganska snabbt. När vi sen får den oundvikliga stora slutscenen där datoranimerade saker slåss med varandra i en evighet, då har jag redan checkat ut.

1. Regisserat av Sang-Ho Yeon som gjort topprullen "Train to Busan". Jag förväntade mig mer av honom.

2. Huvudrollsinnehavaren Kang Soo-Yeon avled av hjärnblödning vid 55 års ålder i maj 2022.

3. Robotnamnet "JUNG_E" förklaras aldrig.