Fantastisk uppfräschning av Simpsons

Det var aldrig något snack om att modern tids populäraste animerade serie skulle bli film. Fox registrerade domänen simpsonsmovie.com redan 1997, men det skulle dröja 10 år - och otroliga 18 säsonger på tv - innan filmen blev klar. Jag följer inte de nya avsnitten som visas på tv, då jag tycker det blir lite hattigt. Jag har i stället ägnat mig åt DVD-boxarna med de tidiga säsongerna, och varje gång jag råkat se ett nytt avsnitt har jag tyckt att serien inte haft samma skarpa manus som den en gång hade. Inte så konstigt det, de har sparat det bästa till filmen.

De skickliga manusförfattarna – för oss "Simpsons"-fantaster namn som Matt Groening, James L Brooks, Al Jean, George Meyer, David Mirkin, Mike Reiss, Mike Scully och John Swartzwelder, för att nämna några – har filat på varenda skämt tills det inte kan bli roligare, och som vi skrattar. Oavsett om det är slapstickhumor med Homer, nakenskateboardåkning med Bart eller en vass replik från Mr Burns så skrattar man.

Manusförfattarna vet också hur man ska flörta med fansen och slinker in så obskyra karaktärer som "cat lady" och "Gabbo" bland myllret av Springfieldinvånare.

Grundhistorien ligger i tiden. Springfield gör en satsning på miljön som fallerar när Homer dumpar en stor cistern med grisspillning i sjön. Naturvårdverket rycker in och isolerar staden genom att sätta en enorm glaskupol över den. Syndabocken Homer och hans familj lyckas ta sig ut och flyr till Alaska.

Filmen gör inga egentliga syftningar på vad som hänt tidigare i serien, men man märker att 18 års äventyr finns där i bagaget, speciellt när Marge beslutar sig för att lämna Homer till sitt öde när de fått reda på att Springfield ska sprängas bort. Nu måste Homer rannsaka sig själv och återvända till staden som hatar honom för att rädda den.

Vad är det då som gör att filmen inte känns som ett extralångt avsnitt? Framför allt är det animeringarna som är bättre än någonsin. Filmen ser helt fantastisk ut med ett otroligt djup i bakgrunderna och bara känslan av att se "The Simpsons" i ordentlig widescreen är helt enorm. Ett helt otroligt lyft.

Filmen har också en tydlig filmkänsla i dramarturgi och upplägg, och även om filmen tar slut efter blott 75 minuter så är det tämligen uppenbart att man sett en långfilm och inte ett trippelavsnitt. Dessutom är det också en bra story och ett fantastiskt arbete av röstskådespelarna, som efter 18 år får upprättelse när eftertexterna rullar.

Sen är det också sjukt roligt att se Homer Simpson slå sig själv i ögat med en hammare. Eller gosa med en gris. Så är det bara.

Extramaterialet är dessvärre inte alls vad jag hade väntat mig. Det känns som att faktumet att de gjort en långfilm efter 18 säsonger inte alls uppmärksammas i någon större grad. Här hade det suttit fint med en rejäl bakomfilm med intervjuer och klipp från manusspåning, inspelning och alla andra delar av det hela. Väldigt konstigt att det inte finns något som helst av det slaget, nästan som om de laddar för en dubbeldisk i framtiden.

Det finns två kommentarspår dock, vilka jag återkommer till strax. Utöver det finns det lite klipp från andra tv-program. Det är till exempel ett där Homer kör en inledande monolog till "The Tonight Show" istället för Jay Leno, och några där The Simpsons är med i "American Idol" samt en parodi på en gammal reklamfilm för godiskiosken på bio där Homer dyker upp och gör det han gör bäst. Måttligt roande. Vidare ett par komplett animerade bortklippta scener som varken gör till eller från helheten. En sak att notera är att en av de bortklippta scenerna innehåller den onda bossen för Naturvårdsverket men med ett helt annat utseende.

Det är det vi får förutom alla trailers som man redan sett till leda. Mycket fattigt.

Men det finns ju kommentarspår åtminstone. Två stycken till och med. Det ena är med filmens regissörer och det andra med manusförfattarna och några skådespelare. En hel del intressant kommer fram i dessa. Med det andra spåret på blir filmen dessutom en kvart längre, vilket beror på att de vid några tillfällen stannar upp, fryser bilden och pratar på lite extra. Här förklaras bland annat en ganska stor manusförändring, då det ursprungligen var Marge som fick uppenbarelsen i kyrkan och inte Grandpa.

Intressant på många sätt, men filmen saknar ändå ett vettigt extramaterial.

1. Det mest surrealistiska med filmen är att den till DVD-släppet blivit dubbad på svenska. Ni som kan er "Simpsons"-historia vet att TV3 dubbade några avsnitt ur en tidig säsong med en enorm tittarstorm som reaktion. Reaktionerna lär inte bli lika omfattande denna gång, men jag förstår inte hur filmbolaget fått tanken att anpassa filmen efter barn, för i dubbat format är det precis samma känsla som i en massproducerad tecknad serie för den yngre generationen. Vilka röstskådespelarna är står inte utskrivet någonstans och så vitt jag kan höra under de få minuter jag testar ljudspåret så är det inga av våra kända skådespelare som lånat ut sina röster. Det är dock inte så dåligt eller fruktansvärt som jag hade förväntat mig, bara... konstigt. Homer ska låta som Homer och inte som någon kombination av Rolf Lassgård och Baloo!

2. I eftertexterna finns det diverse smått och gott som man kanske missade när man såg filmen på bio. Bland annat Maggies "första" ord...

3. Det var en otrolig känsla att se filmen på bio då hela salongen var med på noterna. Det var nästan rusaktigt när den uppfräschade vinjetten kom och ledde in i Green Days rendering av vinjettmusiken inför jublande Springfieldbor. Den känslan saknar jag lite hemma i tv-soffan.

ANDERS JAKOBSON (2007-12-22)