Misslyckat men stundtals läskigt

Tre vänner återförenas för en kamrats begravning, och en av dem får snilleblixten att de borde åka tillbaka till kyrkogården och supa till på kvällen, som ett sista farväl. Väl där hittar de ett märkligt stycke poesi, och fulla som de är börjar de läsa ur texten och dansar även lite på några gravar. Det skulle de inte ha gjort! De döda uppskattar inte att göras till åtlöje, och de tre huvudpersonerna får nu varsinn illasinnad gast på halsen.

Till en början är spökerierna tämligen harmlösa. Lampor blinkar till och små eldar blossar upp. Vi får här främst följa en av gravskändarna (Dominic Purcell) och hans fru, vars knakande äktenskap blir än värre när det står klart att en avliden psykopatiskt pianolärarinna (!) hemsöker deras hus. När kusligheterna intensifieras söker de upp de upp de övriga inblandade och kopplar även in ett par spökjägare på fallet.

Efter inledningen, som är hyfsat stämningsfull och innehåller ett par skrämmande ögonblick, blir historien tyvärr allt töntigare. Vad som från början verkade vara en hyfsat återhållen skildring av krypande skräck urartar till en farsartad spökhusjakt, där löjligt sminkade zombies (de ser ut som Jokern i "Batman") och halvtaskiga datoranimationer tar överhanden.

Skådespeleriet är sådär, och hjälps knappast upp av att aktörerna knappt verkar veta om de är med i en skräckfilm eller en komedi. Megahn Perry är särskilt usel i rollen som en av spökjägarna, och när hon äntligen får en brandyxa i nacken drar jag en suck av lättnad.

Man kan absolut mixa skräck med skratt med lyckat resultat, det finns flera exempel på det, men denna blandning lyckas man inte med i "The Gravedancers". Den känns istället inkonsistent i sin ton och på det hela taget mycket ojämn. Ändå finns här, särskilt i inledningen, ett antal scener som är riktigt bra. Jag tycker mig genom ojämnheterna också kunna skönja en kärlek till genren från filmskaparnas sida. Man har försökt göra en läskig och underhållande film, bara inte lyckats så där jättebra.

Jag är kluven till "The Gravedancers". En del är bra och en del är kasst. Om du känner att du har sett alla bra skräckfilmer som finns, så ge den för all del en chans.

Saknas.

1. Regissören heter Mike Mendez, och har tidigare gjort bland annat "The Convent" samt ett avsnitt till serien "Masters of Horror".