Uppfräschad femte säsong

Jag som inte har följt "South Park" regelbundet noterar en del förändringar i säsong 5 från säsong 2 som är den senaste jag sett i skrivandets stund. Det jag tänker främst på är att två nya barnkaraktärer tillkommit - den naiva och rent ut sagt dumma Butters och den handikappade Timmy (här kan man även skjuta in en annan handikappad karaktär - Jimmy - som introduceras i säsongen för att senare bli en fast karaktär). En annan skillnad är att läraren Mr Garrison (han med Mr Hat) gått ut med sin homosexualitet och blivit lekislärare och ungarna fått en ny lärarinna i Mrs Choksondik i stället.

Den största skillnaden är dock att Trey Parker och Matt Stone verkar ha ledsnat på att ha ihjäl Kenny i varje avsnitt för det sker visserligen, men mest av gammal vana och utan Kyle och Stans traditionella "- Oh my god, they killed Kenny! - You bastards"-repliker, och när Kenny slutligen dör i det näst sista och sentimentala avsnittet "Kenny dies" tror jag - om jag läst på rätt - det är för gott. I alla fall för ett tag.

Dessa förändringar gör att serien plötsligt känns lite fräschare i mina ögon. Det innebär också att serien går in i en liten mer vågad fas. Det är mer explicita sexuella skämt, och Timmys intåg gör att det blir allt grövre handikappskämt. "South Park" ligger farligt nära gränsen, men eftersom jag vet att Parker/Stone inte är några idioter så kan jag slappna av och bara se det roliga i situationerna.

Det känns även som serien blivit lite mer avancerad i animationerna. Inte för att stilen förändrats, men det känns lite mer utvecklat och rejälare.

Inte oväntat är det som vanligt Cartman som står för höjdpunkterna i säsongen. I "Scott Tenorman must die" tar han en gruvlig hämnd på en äldre kille och i "Cartmanland" ärver han en miljon dollar för att investera dem i en nöjespark så han slipper stå i kö.

I övrigt sägs ordet "shit" 162 gånger i avsnittet "It hits the fan", Jesus samlar ihop alla sina kollegor - till och med Muhammed som ni vet egentligen inte får avbildas - för att slåss mot trollkarlen David Blaine när hans sekt etablerar sig i South Park, kidsen hjälper idolerna Terrence och Philip att återförenas, kidsen lär sig sexualkunskap, en handduk (!) som vill röka på kommer till stan och även ett par föräldrar med rövar som ansikten på jakt efter sin försvunne son (två av de knäppaste "South Park"-avsnitt jag sett), och så uppfinner Mr Garrison ett nytt transportmedel som drivs av fyra dildos innan hela säsongen avslutas med ett specialavsnitt om Butters som till nästa säsong kliver in som ersättare för Kenny.

"South Parks" snabba produktionstid gör sig tydlig i avsnittet "Osama Bin Laden has farty pants" som skrevs och producerades kort efter 911, något som andra animerade serier inte skulle fixat. Inte ens till innehållet.

Jag gillar "South Park" säsong 5. Roliga avsnitt och ett uppfräschat stuk. Nu hoppas jag att restrerande säsonger kommer på svensk DVD inom kort.

Som extramaterial finns det kommentarspår med Trey Parker och Matt Stone till alla avsnitt. Dock är dessa endast några minuter långa, vilket möjligen kan tyckas vara lite kort men det har sin poäng också, vilket de konstaterar i kommentarerna. De säger det de vill ha sagt - bland annat hur idéerna till avsnitten kom till - och bryter sedan för att gå till nästa avsnitt.

Jag gillar det. Kort och koncist och intressant.

1. Vinjetten har även förändrats där det står "4th grade", vilket i så fall skulle betyda att ungarna numera är 10 år gamla, vilket i så fall kan förklara varför Cartmans röst låter lite annorlunda. Fast i slutet av säsongen säger de att Kenny är 8 år så då faller det. Kanske hade Trey Parker problem att få till Cartmans röst. Den låter inte lika "fet" som vanligt.

2. Jag är medveten om att de förändringar jag listade i inledningen av recensionen hände i säsong 3 eller 4 men de har jag inte sett ännu, så förändringarna är nya för mig.

3. "South Park" måste vara en av få animerade serier som har en varningsruta där det står att den inte är lämplig för barn.

ANDERS JAKOBSON (2008-02-10)