Den svagare hälften av en rolig serie

Det här är andra hälften av hösten 2007:s bästa svenska humorserie. Den första volymen kom ut i december och innehåller de starkare avsnitten i serien. Den här volymen är sålunda lite svagare, men det är fortfarande bra och roligt, smart och snyggt och framför allt underhållande.

Det första avsnittet heter "Riktigt roolig comedy" och går ut på att en rad sketcher ballar ur, och lagom till att de gör det dyker en mystisk figur som heter Moe Fonzo upp. Han har skrivit en guide till "Riktigt roolig comedy" som går ut på att det endast blir kul när det ballar ur. Den inledande sketchen om "Ett kilo mjöl" är riktigt rolig och den avslutande sketchen om studentskivan där Grotesco-medlemmen Jakob Setterberg plågas till vansinne är mycket bra. Setterbergs skådespel är magnifikt. Och sen ballar det ur.

Nästa avsnitt är en långfilm - "The Trial" - en sorts variant på "Juryn" eller liknande filmer som utspelar sig i den amerikanska södern. Poängen med filmen är att replikerna sägs på engelska (typ) fast med ord som liknar de ord som ska sägas. Det blir väldigt kul och Grotescogänget har verkligen hittat rätt ton i filmen så det inte blir flamsigt och fånigt utan väldigt korrekt fast roligt. Men det är inte hela poängen med avsnittet utan filmen hackas upp med reklamavbrott för allt från andra tv-program till Kroatiska technosamlingar. Tyvärr får vi att rättighetsskäl inte ta del av de otroligt roliga texterna till klassiska filmmusikteman man kunde höra när avsnittet gick på tv (i alla fall inte musikaliskt, själva orden finns i det svenska textspåret så klart), vilket är mycket tragiskt. Avsnittet innehåller även två otroligt lyckade imitationer, Per Andersson gör Galenskaparnas Claes Eriksson som Allan Preussen och Jakob Setterberg gör Jerry Seinfeld på samma låtsasengelska som "The Trial".

Det näst sista avsnittet - "Borta" - beskrivs i kommentarspåret som "seriens lapptäcke" och återanvänder ganska många sketcher från pilotavsnittet som kunde ses som bonus på Volym 1. Dessa knyts ihop med en "Lost"-parodi så att de gamla sketcherna blir flashbacks för karaktärerna i "Borta". Här finns bland annat den mycket populära "Bestefar & jeg" i repris. En del nytt material har tillkommit förstås men till större delen har man redan sett det mesta i avsnittet.

"Lång dags färd mot skratt" avslutar hela serien och i det återser vi en del karaktärer från de tidigare avsnitten då dessa strålar samman för att komma på vad sista avsnittet ska handla om. Det här är dock seriens absolut svagaste avsnitt som inte direkt kommer någonstans, men i och för sig innehåller Henrik Dorsin som en salladssåslagande Hasse Alfredsson. Alltid något.

Även om Volym 2 i mina ögon är betydligt sämre, så kvarstår jag vid min åsikt att "Grotesco" var det roligast man kunde se på svensk tv under 2007. Jag hoppas verkligen på fler säsonger.

Det finns kommentarspår till samtliga avsnitt med Henrik Dorsin och Erik Wernquist, och till skillnad från förra DVD:n så är balansen mycket bättre här. Man hör alltså vad de säger och tur är det för det är både roliga och intressanta saker.

Avdelningarna "Bortklippt" och "Rooliga tagningar" samlar inte oväntat överblivna scener och bloopers, fast det är egentligen inte så mycket i bloopersväg i "Rooliga tagningar", mer oredigerade tagningar kan man säga. Båda dessa avdelningar skulle mått bra av en "spela alla"- funktion, speciellt när många klipp är så korta.

"The Trial - The Claes Eriksson version" innebär att man får se "hela" "The Trial"-filmen utan reklamavbrotten. Några av er minns kanske att Claes Eriksson, Galenskaparnas ledare, drev en hård kamp mot TV4 efter att de huggt upp en av hans filmer med reklamavbrott, vilket var hela poängen med avsnittet "The Trial". Perfekt om man vill njuta av replikerna i avsnittet helt ostört.

Videodagboken från inspelningen ger egentligen inte så mycket, det är mest fragmentariska bitar som förmodligen är mest roliga för de som var med än för vi som tittar. Men det var intressant att få veta att de spelade in hela serien på en månad.

Avslutningsvis kan man lyssna på sex originallåtar ur serien och här finns det faktiskt en "spela alla"-funktion...

1. I kommentarspåret till det sista avsnittet avslöjas det att "salladssås"-grejen med Hasse Alfredsson fakiskt hände i verkligheten.

2. I en videobutikscen i seriens tredje avsnitt rekommenderades filmen "The Trial", dock med tillägget "fast den kommer att visas på tv om tre veckor" (typ) vilket också hände.

3. Jag ska kanske förtydliga att det är min högst personliga åsikt att de starkare avsnitten återfinns i den första volymen. Alla avsnitt återges så klart i kronologisk ordning, det har alltså inte varit tal om någon sortering mellan volymerna.

ANDERS JAKOBSON (2008-02-20)