En stark återkomst

Ni som läst min recension av den första filmen om Irene Huss, "Tatuerad Torso", förstår att jag inte hade speciellt högt ställda förväntningar när jag stoppade in "Den krossade tanghästen" i DVD-spelaren men…jag måste faktiskt erkänna att jag satt positivt överraskad när eftertexten rullade.

Det som jag inte gillade med förra filmen har man här fixat till eller skrotat helt. Karaktärerna har vuxit och känslan av att de endast är karikatyrer av poliser lyser nu med sin frånvaro. Irene själv känns stabil och trovärdig i sitt handlande. Dag Malmberg är dock fortfarande lite famlande i rollen som den lite bufflige Johnny Blom. Däremot kliver Reuben Sallmander fram och ges här mycket mer plats än i den tidigare filmen, vilket är mycket positivt. Även Eric Ericson kliver fram och gör en stark insatts i rollen som Fredrik.

Dessutom har Anki Lidén i rollen som rättsläkaren Yvonne Stridner nästan helt försvunnit vilket inte direkt kan ses som en förlust. Hon tillförde inget till historien utan snarare tvärtom. Nu är det bara att hoppas hon fortsätter hålla en låg profil i resterande filmer.

Chef Brandeby då? Jo, han är fortfarande inte klockren i sin roll men klart stabilare än tidigare. Förmodligen för att man nu fått se mer av honom som Irenes chef Sven Andersson och därför lättare kan låta bli att se honom som en rolig figur i Kurt Olsson-stil.

Även historien som berättas i "Den krossade tanghästen" är bra mycket bättre än den något ologiska vi fick i "Tatuerad Torso". Filmen börjar med att en man faller från en balkong rakt ner på en taxi. I taxin sitter ingen mindre än offrets fru som naturligtvis chockas svårt. Rätt snart visar det sig att mannen, en känd och rik affärsman, mördats och det blir nu upp till Irene och teamet att bevisa vem som gjort det och varför.

Det läggs ut gott om villospår och man blir inte riktigt säker på vem som är den skyldige eller hur allt hänger ihop förrän i slutet, precis som det ska vara. Filmens logik hänger ihop som den ska och det är med glädje jag inser att det faktiskt finns hopp om att filmerna om Irene Huss kan komma att tävla med "Beck"-filmerna, även om de har en bra bit kvar.

Den del av själva handlingen som sviktar är den om Irenes privatliv. Dottern Jenny (spelad av Mikaela Knapp) träffar en pojkvän, Markus, och till en början är alla glada för hennes skull. Snart upptäcker de dock att Markus har rasistiska åsikter och sakta men säkert drar in Jenny i dessa kretsar. Irene blir naturligtvis upprörd och konflikter uppstår. Så långt är allt väl men i slutet av filmen har Jenny sen helt plötsligt ändrat åsikt och dumpat Markus bara för att hon insett att han hade fel åsikter. Den snabba förändringen känns väldigt tillrättalagt och inte speciellt trovärdig. Det naturliga hade varit att låta denna del av handlingen fortsätt in i nästa film och där få en mer naturlig och trovärdig upplösning…

Filmen innehåller inget extramaterial.

1. Det är otroligt skönt att se att "Den krossade tanghästen" är så mycket bättre än "Tatuerad Torso". Nu finns hoppet om en bra filmserie!

2. Anita Wall och David Valentin gör bra insatser i filmen som Sylvia och Henrik von Knecht (fru och son till mordoffret).