I hyperspace med Peter Griffin

Efter att ha gjort en mängd parodier och hyllningar till "Star Wars" under alla år tyckte FOX:s advokater att det kanske var dags för "Family Guy"-gänget att fråga Lucasfilms om lov. Sagt och gjort, men svaret var kanske lite oväntat. Lucasfilms - inklusive George Lucas - var nämligen stora fans av "Family Guy" och gav dem mer än gärna tillåtelse att fortsätta med sina passningar. Det ena ledde till det andra och när säsong sex av serien drog i gång hösten 2007 var det ett dubbelavsnitt där hela "Star Wars: Episode 4" återberättades som inledde kalaset.

Dubbelavsnittet - "Blue Harvest" - släpps nu på svensk DVD. Det börjar med ett strömavbrott vilket leder familjefadern Peter Griffin att berätta sagan om "Star Wars", därefter komprimeras hela filmen till 45 minuter med "Family Guy"-karaktärerna i rollerna. Peter blir Han Solo, hans fru Lois Princess Leia, onda tvååringen Stewie blir så klart Darth Vader, hunden Brian självklart Chewbacca och sonen Chris Luke Skywalker. Dottern Meg får en oerhört liten roll som "Trash Compactor monster" och i övriga roller finner vi Cleveland som R2-D2, Quagmire som C-3PO och Creepy old guy Herbert som Obi-Wan Kenobi.

Har man inte sett "Family Guy" så säger det här förstås ingenting, men det är perfekt placerade roller för karaktärerna. "Blue Harvest" är heller kanske inte det bästa avsnittet att inleda sitt "Family Guy"-tittande med, om man inte är extremt "Star Wars"-fan. Seriens essens är att klämma in så många skämt det går per minut och göra referenser till filmer etc, och trots att vi i "Blue Harvest" befinner oss helt och hållet i "Star Wars" så refereras det till en mängd andra filmer så som "Blues Brothers", "Dirty Dancing" och "Titta vi flyger".

"Blue Harvest" är en alldeles lysande återberättning av den "första" "Star Wars"-filmen där manusförfattarna passar på att attackera vissa luckor i originalfilmen som vi som kan filmerna utantill skrattar gott åt. Annars är nog den roligaste scenen i "Blue Harvest" när Han Solo och Chewbacca bestämmer sig för att stjäla en soffa från Dödsstjärnans soprum...

Filmen är mycket snygg och detaljerad på ett korrekt sätt, vilket gör att den blir kul både för "Family Guy"- och "Star Wars"-fans och nog är det som uppbyggt för en serie filmer... vilket det också kommer att bli.

Då filmen blott är 45 minuter lång har man saftat i ordentligt med extramaterial för att kompensera det något höga minutpriset för DVD:n. Man kan så klart se filmen med kommentarspår av "Mr Family Guy" Seth MacFarlane och lite annat folk. Det är bara sådär kul faktiskt. Man kan också se filmen i animatic-utförande.

Vidare finns en ganska omfattande och intressant making of som ger den mesta bakgrundsinformationen till hur "Blue Harvest" kom till. I anslutning till detta finns även ett kvartslångt samtal mellan Seth MacFarlane och George Lucas som tenderar att bli lite rövslickigt åt båda hållen, men ändå underhållande, speciellt när MacFarlane testar om Lucas kan filmerna utantill genom att nynna olika musikaliska stycken ur filmerna.

Självklart ska "Family Guy" följa upp succén med de övriga filmerna (i originaltriologin åtminstone) och näst på tur står "Something something something dark side" från vilken vi får en liten teaser (egentligen enbart en logga).

Om man inte sett "Family Guy":s tidigare passningar till "Star Wars" (till exempel på YouTube) så finns det en klippsamling här.

Har man inte sett "Family Guy" alls finns det en liten introduktion till alla karaktärer med lite klassiska klipp som man kan välja att se innan "Blue Harvest" eller separat. Man får också ett helt "vanligt" avsnitt, nämligen säsongsstarten av säsong fyra "North by North Quahog". Varför just detta avsnitt valts är oklart för det finns till exempel inga "Star Wars"-referenser i det. I avsnittet ska Peter och Lois åka på en andra bröllopsresa för att få liv i äktenskapet, men hamnar i Mel Gibsons hotellrum där Peter hittar "The Passion of the Christ 2" som han inte kan låta världen få ta del av.

Den roligaste sekvensen är dock i inledningen då avsnittet var "Family Guy":s comeback efter att blivit nedlagdt av FOX 2002. I inledningen rabblar Peter upp en mängd serier som FOX satsat på, men som alla lagts ned. Ironiskt och kul.

1. "Blue Harvest" var det hemliga arbetsnamnet på "Star Wars: Episode 6" för att hålla fans borta från inspelningsplatsen. I och med att "Family Guy" kommer att göra en "cover" på den filmen framöver har de ställt till det lite för sig, vilket manusförfattaren konstaterar i making of-filmen.

2. "Family Guy" har kritiserats som en "The Simpsons"-kopia, och speciellt att Peter Griffin ska vara en variant av Homer. I ett "Simpsons"-avsnitt där Homer skapar kopior av sig själv ser en ut exakt som Peter Griffin. Jag tror dock att allt gammalt groll är begravt då man kan se Bender från "Futurama" i bakgrunden i en scen i "Blue Harvest".

3. Filmen är några minuter längre än den version som visades på tv. Det finns också en begränsad utgåva av filmen där det ingår bland annat en t-shirt och samlarbilder i paketet.

ANDERS JAKOBSON (2008-04-01)